IVECO Stralis X-WAY.

Nye Stralis X-WAY: Den komplette nye lastebilserien for lett anleggskjøring i og utenfor byen kombinerer det legendariske Trakker-chassiset og offroad-egenskaper med klassens beste nyttelast og ultimate onroad ytelse og drivstoffeffektivitet

Stralis X-WAY er IVECOs helt nye lastebilserie utviklet spesielt for kommunal kjøring og lettere anleggstransport. Dette innebærer en perfekt kombinasjon av gode veiegenskaper og offroad mobilitet.

Stralis X-WAY har fremragende totaløkonomi (TCO = Total Cost of Ownership) med IVECOs beste teknologier for drivstoff-effektivitet og egenskaper for kjøring på vei, inklusive den patenterte Hi-SCR teknologien som ikke krever at bilen stanses for aktiv regenerering.

Stralis X-WAY krysser nye grenser med den særdeles lave chassisvekten på Super Loader-versjonen som UTAC har fastslått til bare 8.845 kg. Dette betyr den høyeste nyttelasten i sitt segment. Kjøretøyet kan bringe med seg 355 kg mer last enn det nest beste kjøretøyet sertifisert av UTAC. Det gir en økonomisk fordel på inntil 23.500 € i året.

En rekordartet modularitet og bruksorientert design betyr et bredt kjøretøyprogram og gir kundene muligheter til å skreddersy kjøretøyet til sitt spesifikke behov uten noen kompromisser.

Stralis X-WAY NP, som har IVECOs ledende naturgass-teknologi, gir ytterligere miljømessige fordeler kombinert med høy nyttelast og seriens gode ytelse. Dette er en ekstra fordel ved anleggskjøring i bysentrene hvor det mange steder er restriksjoner mot dieselkjøretøy og spesielle støykrav for å kunne operere 24/7.

IVECO har lansert Stralis X-WAY, den helt nye serien spesielt utviklet for anleggskjøring i byområder. Den kombinerer IVECOs beste drivstoff-effektivitet og sikkerhets-teknologi med den legendariske offroad robustheten fra sine tøffeste kjøretøy for å kunne gi høy produktivitet med fremragende Total Cost of Ownership.

Stralis X-WAY øker innsatsen innenfor bymessig anleggskjøring med den største nyttelasten i sitt segment. Super Loader-versjonen på 8x4 chassis utviklet spesielt for betongbiler veier så lite som 8.845 kg og gir dermed meget god nyttelast.

Den nye serien tar modulariteten til det ekstreme, og gir særdeles gode muligheter for å skreddersy kjøretøyet perfekt til alle kjøreforhold uten kompromisser. Dette er særlig viktig innenfor kommunal og bymessig kjøring hvor tilpasning mer er regelen enn unntaket og hvor kravene varierer fra land til land. Med sin ekstreme fleksibilitet er derfor Stralis X-WAY det rette svaret når det gjelder tilpasning til de mest forskjellige behov – fra lette tippbiler til betongbiler med høy kapasitet.

Pierre Lahutte, IVECOs toppsjef, uttaler: “Stralis X-WAY er den perfekte lastebilen for kunder som opererer innenfor bymessig anleggstransport og kommunal kjøring. Kjøretøyet er spesielt utviklet for denne sektoren, med rekordartet modularitet som gjør at vi kan tilpasse bilen til den enkelte kundes spesifikke behov uten kompromisser. Den særdeles gode nyttelasten til Super Loader-versjonen viser at dette kjøretøyet er i stand til å tilfredsstille alle spesifikke krav. Denne ultimate fleksibiliteten er en del av den fremragende TCO som er et resultat av den epokegjørende teknologien vi introduserte med vår TCO2-mester, STRALIS XP, samt nyheten Hi-Traction-systemet som tilfører offroad-egenskaper.”

DEN BESTE NYTTELASTEN I BRANSJEN: BEKREFTET CHASSISVEKT PÅ 8.845 KG

I vektintensiv transport, som betong, hvor kundenes lønnsomhet avhenger av nyttelasten til lastebilen, er chassisvekten av avgjørende viktighet. Her gir Stralis X-WAY økt innsats med Super Loader-versjonen som er utviklet spesielt for betongtromler og som har bransjens beste nyttelast. Den har gjennomgått uavhengige tester av sertifiseringsorganet UTAC. På et 8x4-chassis i kjøreklar stand og med klassens beste motor på 9 liter og 400 hk, ble chassisvekten fastslått til 8.845 kg.

Den laveste chassisvekten i klassen ble oppnådd gjennom designvalg som endret mekanisk bakakselfjæring, chassis-arkitekturen med optimering av tverrbjelkene, IVECO Cursor 9-motor på 400 hk, ny 1-blads forfjærer og 2-blads bakfjærer, 800 Nm clutch-uavhengig kraftuttak, samt opsjon på felger og lufttanker i aluminium. Resultatet er et robust kjøretøy som våre kunder kan stole på egner seg under bymessige forhold, og som i tillegg har utmerket drivstoff-effektivitet, sikkerhet og komfort på veien.

FREMRAGENDE TCO: IVECOS MEST AVANSERTE TEKNOLOGIER FOR EFFEKTIVITET OG YTELSE

Stralis X-WAY har IVECOs mest avanserte utstyr for kjøring på vei og velprøvde drivstoffreduserende teknologier som har vist seg å redusere drivstofforbruket med 11,2% i Stralis XP, bekreftet av det velrennomerte sertifiseringsorganet TÜV SÜD. Den helt redesignede drivlinjen har tatt ytelse og drivstoff-effektivitet til et nytt nivå. Det patenterte Hi-SCR etterbehandlingssystemet gir 97% NOx-reduksjon – den beste på markedet – og trenger ingen stans for regenerering. Dette reduserer vedlikeholdskostnadene og maksimerer kjøretøyets driftstid. Den automatiserte girkassen Hi-Tronix, best i klassen, er tilgjengelig med 12 og 16 girtrinn. Den elektriske og elektroniske arkitekturen HI-MUX muliggjør alle funksjoner for drivstoffbesparelse og sikkerhet. Dette inkluderer HI-CRUISE-systemet med assistanse-funksjoner som EcoRoll og GPS-styrt cruisekontroll og girskift. Bilen har også smart generator 120A, smart kompressor og smart servopumpe som minimerer drivstofforbruket under alle forhold. Annet utstyr, som skivebremsene, bidrar til ytterligere reduksjon av TCO.

BRUKSORIENTERT TILBUD: MANGE UTFØRELSER OG STOR MODULARITET GIR ULTIMAT FLEKSIBILITET

Det omfattende kjøretøyprogrammet med 2-, 3- og 4-akslede modeller og 8x4 tridem, trekkvogner og lange chassiser, et bredt spekter av motorer, girkasser og multipower kraftuttak, inklusive det nye motorkraftuttaket med dreiemoment inntil 2.450 Nm, gir et bredt spekter av muligheter. Vi kan nevnte tre basismotorer (Cursor 9 og Cursor 11 som er nye i 6x4- og 8x4-versjonene, samt Cursor 13) og tre girkasser (manuell, Allison automatgirkasse og ZF Hi-Tronix automatisert girkasse med 12 eller 16 trinn).

Stralis X-WAY er tilgjengelig i tre hovedutførelser som tilfredsstiller enhver kundes behov, avhengig av graden av offroad-egenskaper som trengs. On-utførelsen har alle Stralis-egenskapene for onroad med best mulige siktforhold og enkel adkomst til førerhuset. Denne utførelsen er også tilgjengelig med tre eller fire aksler. Off-utførelsen tilfredsstiller alle krav når det gjelder offroad-egenskaper og har full offroad homologering. On+ utførelsen ligger mellom disse og egner seg for kunder som trenger bade on- og offroad-egenskaper.

STYRKE OG FREMKOMMELIGHET FOR OFFROAD “LAST MILE”: LEGENDARISK ROBUST CHASSIS OG HI-TRACTION

Stralis X-WAY kombinerer fordelene med onroad teknologier med det legendariske chassiset fra IVECOs rene offroad-kjøretøy som er blitt en målestokk for robusthet i bransjen. Kjøretøyet behersker med letthet offroad-seksjonene av transporten ved hjelp av den nye HI-TRACTION hydrostatisk forhjulsdriften som gir ekstra fremkommelighet etter behov og som forbedrer stabiliteten og sikkerheten for sjåføren på krevende underlag.

FREMRAGENDE KOMFORT SOM DE BESTE LANGTRANSPORTBILENE

Stralis X-WAYs modularitet gjelder også førerhusene, slik at kundene kan velge den varianten som passer best til kjøringen og den tiden man tilbringer på veien. Disse er AD (Active Day) kort førerhus med lavt tak, AT (Active Time) langt førerhus med lavt eller mellomhøyt tak, og Hi-Way langt førerhus med høyt tak og ultimat komfort og som vant tittelen «Truck of the Year 2013». Dette førerhuset er designet rundt sjåføren for best mulig arbeids- og bomiljø under langtransport. Dermed kan sjåførene ha det like komfortabelt og sikkert på lengre transportetapper på veien og under den kortere offroad-kjøringen for å laste eller losse på anleggsområdet eller andre arbeidsplasser.

MICHELIN X® WORKS™ DEKK HAR LAV RULLEMOTSTAND OG GIR RMED ET POTENSIAL FOR DRIVSTOFFBESPARELSE OGSÅ INNENFOR ANLEGGSTRANSPORT

Nye Stralis X-WAY er tilgjengelig med dekkene MICHELIN X® WORKS™ som er utviklet for anleggskjøring. Dimensjonene 315/80 R 22.5 og 13 R 22.5 for styre- og drivaksler har lav rullemotstand (ECE/R117 kategori C for rullemotstand). MICHELIN X® WORKS™ gjør det mulig for anleggstransportørene å redusere drivstofforbruket sammenlignet med den foregående dekkserien MICHELIN X® WORKS™ XZY (ECE/R117 kategori D for rullemotstand) uten noen kompromisser for andre sider ved dekkenes ytelse, som holdbarhet, sikkerhet og egenskaper for regummiering.

DE HELT NYE MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ DEKKENE HAR DET LAVESTE DRIVSTOFFORBRUKET OG CO2-UTSLIPPET PÅ MARKEDET

Fra første kvartal 2018 er nye Stralis X-WAY også tilgjengelig med de helt nye MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ dekkene som er utviklet for transportører med varierende kjøreforhold. Dekkene har det laveste drivstofforbruket og CO2-utslippet på markedet 1) uten kompromisser når det gjelder holdbarhet, sikkerhet og egenskaper for mønsterskjæring og regummiering.

MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ gjør det mulig å redusere drivstofforbruket med 0,9 liter pr. 100 km og CO2-utslippet med 2,4 tonn årlig ved 100.000 km kjøring sammenlignet med MICELIN X MULTIWAY 3D.

1) Rullemotstand-test (European Labelling – EU Regulation Grading R15) utført på dekkdimensjonen 315/70R22,5 på MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ Z og MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ D sammenlignet med hovedkonkurrentene på markedet.

IVECO er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Mercato Telematico Azionario, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). IVECO utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7,2 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet IVECO Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

IVECO sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et IVECO-kjøretøy er i arbeid.