20 av Frias produkter er nå sertifisert som FODMAP Friendly

20 av Frias produkter er nå sertifisert som FODMAP Friendly

Jensen & Co og Fria, Nordens største produsent av glutenfrie ferskfryste produkter, er glade for å kunne informere om at 20 av produktene i vårt sortiment nå er sertifisert som FODMAP Friendly. Dette innebærer at de inneholder lave verdier av FODMAPs, og derfor kan benyttes i forbindelse med behandling av IBS i samråd med ernæringsfysiolog.

Det er ikke alltid gluten som forårsaker problemer med magen

Frias målsetting er å kunne gi personer med cøliaki gode glutenfrie liv. Men det er også mange som ikke har fått diagnosen cøliaki som opplever at de føler seg bedre når de spiser glutenfritt. Men om det er gluten som er problemet er usikkert. Ca 10-15 % av befolkningen har symptomer på irritabel tarm (IBS). Disse personene kan være følsomme for en viss type karbohydrater som inngår i gruppen FODMAP. Mange av disse føler seg bedre av å spise glutenfritt, selv om det ikke er gluten som er det egentlige problemet.

FODMAP (Fermenterbare Oligosakkarider, Disakkarider, Monosakkarider (And) Polyoler) er korte karbohydrater. For personer med IBS absorberes disse dårlig eller ikke i det hele tatt i tynntarmen, men brytes ned ved gjæring i tykktarmen. Dette kan påvirke væskebalansen og bidra til at det dannes gasser i tarmen. Dette kan igjen gi opphav til mageproblemer og klassiske IBS-symptomer.

Sertifiseringen FODMAP Friendly

FODMAP Friendly er et globalt registrert sertifiseringsvaremerke som er designet for at personer med IBS, og som følger en lav-FODMAP diett, enkelt skal kunne identifisere produkter som passer inn i dietten.

At produkter er sertifisert i henhold til FODMAP Friendly innebærer at de er analysert for fruktose, oligosakkarider, sukkeralkoholer og laktose. De produkter som oppnår kravene i analysen for lavt FODMAP-innhold kan merkes med symbolet for FODMAP Friendly. Dette er nå 20 av Frias produkter sertifisert for.

«Vi er glade for at vi nå er sikre på at en stor del av vårt sortiment er lave i FODMAP. Vi har lenge hatt mistanke om dette, og har fått mange spørsmål fra våre forbrukere. At produktene nå er sertifisert og at vi i tillegg til glutenfrie, laktosefrie og melkefrie produkter også kan tilby produkter med lav FODMAP føles veldig bra!», sier Margareta Elding-Pontén, cøliakiekspert Fria Bröd AB.

Kategorisjef i Jensen & Co og ansvarlig for Frias produkter i Norge, Else Kristin Sandø opplyser at pr i dag er følgende produkter i det norske Fria-sortimentet lav FODMAP-sertifisert: Havrebrød, Grova brød, Fiberbrød, Limpan Mellomgrovt, Familiekneipp, Grovt surdeigsbrød, Loff (Vita toast), Havrerundstykker, Rundstykker med valmuefrø, Grove minibaguetter, Fine minibaguetter, Kanelboller, Kanelsnurrer og Kladdkake. Symbolet for FODMAP Friendly vil bli trykket på pakningene fortløpende fremover.

Mer info kan finnes på Frias nettside: https://friaglutenfree.com/no/om-gluten/fria-fodmap-friendly/

Fria er representert i alle dagligvarekjedene i Norge

Jensen & Co, distributør av Fria

Kontaktperson: Dina Burzic Medic, kategoridirektør, Jensen & Co,