Jøtul over og peiser er laget av støpejern

Hvorfor produserer Jøtul ildsteder i støpejern?

Jøtuls støpejern er resirkulert skrapjern fra lokale skraphandlere. Dette smeltes ned og renses for avfallsstoffer, samtidig som det blir tilsatt karbon og andre legeringselementer. Når smeltejernet har nådd ønsket temperatur analyseres det i laboratoriet på Kråkerøy og om nødvendig tilsettes nye legeringselementer for å sikre at støpejernet holder den berømte Jøtul-kvaliteten. Det flytende jernet fylles så i former av sand hvor det blir avkjølt før de støpte delene blir til moderne Jøtul-ovner.

Tilpasset ekstreme temperaturforhold
En støpejernsovn består av deler som alle er støpt inn i den formen de har. Det gjør støpejern til et veldig formstabilt materiale som ikke vrir eller spenner seg når det blir varmt. Et hverdagslig eksempel på dette er forskjellen man får om man heller kaldt vann i en varm stekepanne, kontra når man heller kaldt vann på et varmt stekebrett.

Til tross for at begge er laget av nesten samme materiale reagerer de helt forskjellig på temperaturendringer. Der stekebrettet endrer fasong ved temperaturendringer, beholder støpejernet sin originalform.

Formbart materiale
Støpejern kan produseres i tredimensjonale former. Dette åpner for mer detaljert design og gjør det blant annet mulig å støpe inn vinkler, hjørner og ulike mønstre i ovnene. At slike detaljer støpes inn i ovnene bidrar til å heve kvaliteten på produktene, både visuelt og funksjonelt. Produktene framstår som helhetlige og robuste, uten sveiseskjøter som over tid blir utsatt for tretthetsskader.

Utskiftbare deler
En vedovn eller innsats i støpejern består av flere mindre deler som er skrudd sammen. Mellom hver del er det brukt en varmebestandig fugemasse som sikrer at ildstedet holder tett. At hver enkelt del kan skiftes ut, i kombinasjon med Jøtul sin markedsledende garanti om tilgjengelighet av reservedeler, er Jøtul-eieres forsikring om at de kommer til å nyte gleden med ildstedet i mange år fremover.

Resirkulerbart materiale og fokus på miljø
Jøtul produseres ved gamle Kråkerøy Verk i Fredrikstad. Her mottar vi daglige leveranser av skrapjern fra lokale skraphandlere. Dette smeltes om og blir til nye, moderne ildsteder. At produksjonen foregår midt i et boligområde i Norge setter strenge krav til fokus på miljøvennlige løsninger og minimale utslipp. Kombinerer man dette med det faktum at vedfyring er en fornybar og CO2-nøytral varmekilde kan man trygt konkludere med at å velge et Jøtul produkt er et valg for et bedre miljø og klima.

René Christensen

Pressekontakt Senior Vice President Sales +47 977 53 237

I kampen mot kulda siden 1853

Jøtul har produsert ovner og peiser av støpejern siden 1853. Det er et ekstremt egnet materiale for produkter som skal tåle høye temperaturer og raske temperaturendringer. Norsk tradisjon og solid håndverk har vært oppskriften til at Jøtuls produkter har blitt det naturlige valget for kunder verden over.

Jøtul AS
Langøyveien