Jøtul har i dag hovedkontor og fabrikk på Kråkerøy i Fredrikstad

Jøtul får nye eiere

Ratos har inngått avtale om å selge alle sine aksjer i datterselskapet Jøtul A/S, til OpenGate Capital for rundt 360 MNOK. Salget genererer et estimert nettoresultat på ca. 40 MSEK. Investeringen har generert en negativ gjennomsnittlig årlig avkastning (IRR).

Jøtul ble grunnlagt i 1853 og produserer ovner, peiser og innsatser. Jøtul er et verdensledende merkevare med global distribusjon og sterke markedsposisjoner. Produksjonen foregår hovedsakelig i selskapets egne produksjonsanlegg i Norge, Danmark og USA, og til en viss grad gjennom partnere.

I de siste årene har fokuset vært på å forbedre effektiviteten i driften for å øke lønnsomheten, noe som resulterte i resultater i 2017, da virksomheten rapporterte vekst og høyere driftsresultat (EBITA). Jøtuls salg og EBITA utgjorde 898 millioner kroner og 11 millioner kroner per rullerende 12 måneder, pr. 30. september 2017.

«Den positive utviklingen i forbedret EBITA som begynte i 2014 og fortsatte i 2017, har under ledelse av administrerende direktør Nils Agnar Brunborg, et solid fundament for vekst. Markedsbehovet har vært volatilt og har hatt en negativ utvikling under Ratos eierskap, og selskapet har derfor hatt en utilfredsstillende salgs- og resultatutvikling. Tiltakene gjennomført de siste tre årene har forbedret produksjonseffektiviteten og senket kostnadene, samtidig som investeringer i produktutvikling har styrket selskapets langsiktige konkurranseevne. Ratos har eid Jøtul siden 2006, og vi tror nå at det er en passende tid for selskapet å utvikle seg videre under en ny eier», sier Johan Rydmark, investeringsdirektør på Ratos.

Det er inngått avtale om salg av alle aksjer i selskapet, som for Ratos tilsvarer en beholdning på ca. 93%. Virksomhetsverdien utgjør ca. 360 MNOK. Salget genererer en estimert nettoresultat på ca. 40 millioner kroner. Investeringen har generert en negativ intern rente (IRR). Transaksjonen forventes gjennomført i løpet av første kvartal 2018.

For ytterligere informasjon fra Jøtul, vennligst kontakt:
Nils Agnar Brunborg, CEO, +47 90 60 55 78

Jøtul er en av verdens eldste produsenter av ovner, innsatser og peiser. Med bakgrunn i en stolt norsk tradisjon, har vi kombinert solid håndverk med kunsten å bekjempe kulde i mer enn 160 år. Dette er bakgrunnen for Jøtuls posisjon som markedsleder og det naturlige valget for kunder verden over.