Mama Jeannes barnehjem truffet av granat

JOIN good forces fikk tirsdag melding fra sin lokale partner i Goma om at kjøkkenhuset til Mama Jeanne er ødelagt etter et å ha blitt truffet av en granat. Ingen barn eller voksne ble fysisk skadet.

Mama Jeannes barnehjem har 150 – 180 barn som har ulik bakgrunn. Flere av barna er kommet dit sammen med sine mødre som er krigsvoldtatt og som er fraktet til Goma for å få medisinsk behandling og hjelp til å bearbeide traumene. Noen er foreldreløse andre er kommet bort fra sine foreldre under flukt.

På sammen område som barnehjemmet ligger også et av mottakssentrene for voldtatte kvinner. Denne opplevelsen har vært forferdelig for barna og kvinnene som alle har tidligere traumer med seg.

De siste meldingene vi nå har fått fra våre venner i Goma er at det er stille i byen. Kampene er nå flyttet ut av byen mot byen Sake (25 km vest for Goma) som nå er tatt av M23. Det rapporteres om sterke kamper og mange sårede sivile.

Våre partnere som driver Kyeshero Hospital og Heal Africa melder om svært mange sårede som er kommet til sykehusene. Begge sykehusene hadde forrige fredag åpningsseremoni for å markere at byggene som norsk U D har finansiert nå står ferdige.

JOIN good forces ber nå norske myndigheter om bistand slik at våre partnere i Goma kan starte livreddende nødhjelp gjennom 20 helseposter rundt byen. Vi er på plass med vår lokal stab som både kan og vil gjøre en innsats for en sivilbefolkning som nå lider.

JOIN har også startet en sms kampanje for blant annet å kunne bygge opp kjøkkenhuset på barnehjemmet. Det er ventet at det kommer flere barn til hjemmet og vi trenger bistand til å gi barna senger, medisiner, mat og klær.  Ved å sende sms til tlf. 2160 – kodeord: Kongo kan en gi 200 kroner til hjelpearbeidet.

For mer informasjon kontakt:

Oddvar Espegren (daglig leder) mob. 489 59 585

Tore Gullaksen (adm. og innsamlings leder) mob. 909 74 610

Marit Toppe Berg (kommunikasjonsleder) mob. 990 45 339

• Kriser, konflikter

Utfordrende, nødvendig og sterkt lokalt forankret er kjennetegnene på JOIN good forces. Våre feltarbeidere går ofte inn i farlige områder som er vanskelig tilgjengelige. De krysser veisperringer og krigssoner for å oppsøke ofre for vold og krig. Alle steder bringer de hjelp, håp, mot og tro på en bedre fremtid. www.joingoodforces.no

Tore Gullaksen

Pressekontakt Daglig leder 909 74 610