Klimaendringer krever ny maling

Klimaendringer krever ny maling

Klima, svertesopp og maling/beis

Årets vinter ser ut til å bli varmere og våtere enn noen gang. Det gjør at norske hus blir stadig mer nedgrodd av alger og svertesopp. Malingsprodusenten Jotun tar nå opp kampen og lanserer en mer motstandsdyktig oljedekkbeis.

Klimaendringer

2014 er historiens varmeste år i Norge. Varmt og vått vær har også preget de første månedene i 2015. Tall fra Meteorologisk Institutt viser at temperaturene hittil i vinter har ligget 3,3 grader over normalen. I tillegg har nedbørsmengden vært 135 prosent av normalen.
– Vintrene har blitt mildere og har ført til mer svertesopp og mer alger på norske hus. Derfor har vi jobbet mye med produktutvikling på dette området. Den nye oljedekkbeisen Drygolin Pluss er den mest motstandsdyktige oljedekkbeisen mot svertesopp vi noensinne har laget, sier kategorisjef Svein Johan Falnæs Stub i Jotun.

Svertesopp og alger

Svertesopp er en fellesbetegnelse på muggsopparter som danner blåsvart misfarging i de ytre lagene av treverk, og på overflaten av bl.a beis og maling.
Svertesopp kjennetegnes ved sorte prikker eller spindelvevlignende nettverk på treverk eller overflatebehandling. I tillegg til at svertesoppen er skjemmende, kan kraftig vekst over tid svekke overflatebehandlingen og holde på fuktighet. Høy fuktighet over tid fører til større risiko for råteskader. Alger er på lik linje med sopp en naturlig del av utemiljøet og ved høy fuktighet vil de også vokse på malte overflater. De vokser ved høy fuktighet over lengre tid og kan svekke overflatebehandlingen på samme måte som soppvekst. Vi ser dem oftest på nordvendte vegger og bak busker og trær som står nær husveggen og sørger for et fuktig miljø. Grønske er en populær betegnelse for grønnalger, men de kan også være rødbrune eller oransje. Råte- og muggsopp er avhengig av fukt, næringsstoffer og temperatur mellom 5 og 30°C.

Råtesopp
Råtesopper de soppene som bryter ned og ødelegger treverk. Det finnes hundrevis av ulike råtesopper i naturen, mens rundt 30-40 ulike arter råtesopp opptrer i bygg. Ekte hussopp regnes som den verste råtesoppen, men også andre kan gjøre stor skade på trekonstruksjoner. For å etablere seg krever råtesoppene høy fuktighet i treverket over tid. På hus kan det typisk oppstå råte i vannbord, i områder rundt defekte takrenner og i vinduer.

Ny produktutvikling

Stadig strengere miljøkrav vil på sikt redusere andelen av tradisjonelle white spirit tynnede oljemalinger og derfor skjer det meste av forskning og utvikling på vanntynnbare produkter. Malingsprodusenten Jotun har tatt opp kampen mot svertesopp, og lanserer oljedekkbeisen Drygolin Pluss med vesentlig forbedringer mot svertesopp og algevekst (se bilde). Drygolin Pluss er en vanntynnet oljemaling og oljedekkbeis og bruker den nyeste teknologi innen biocider (sopphindrende midler).

For mer informasjon – kontakt Jotun:

Produktansvarlig

Svein Johan Falnæs Stub