«De nye baderomspalettene fra LADY Aqua er spesielt satt sammen for å skape en unik atmosfære du har lyst til å omgi deg med hver dag.»   – Nina Klæboe Mørkve, Skandinavisk Fargesjef Jotun
«De nye baderomspalettene fra LADY Aqua er spesielt satt sammen for å skape en unik atmosfære du har lyst til å omgi deg med hver dag.» – Nina Klæboe Mørkve, Skandinavisk Fargesjef Jotun

– Ett bad, tre stiler! Slik fornyer du badet.

Farger skaper stil og stemning, også på badet. Her er tipsene og fargepalettene til deg som bygger nytt baderom, eller drømmer om å fornye det du har.  Stort eller lite – med malte flater på badet er mulighetene mange.

Når du skal skape ditt nye baderom, er det en god idé å ta utgangspunkt i den stilen og stemningen du ønsker å tre inn i når du åpner døren til badet. Stilmessig kan badet gjerne være i tråd med resten av boligen, men badet er også et rom hvor du med enkle grep kan skape en helt egen stemning.

Fyll baderommet med farger, dufter og materialer som pleier sansene. Selv et lite bad har ulike soner og overflater som inviterer til en miks av malte vegger, rustikke fliser og matte eller blankpolerte detaljer. Små vegghyller med det du bruker ofte er både praktisk og vakkert. Bring gjerne inn små møbler, dekorasjoner og gjenstander som gir badet et personlig preg.

– For å inspirere og vise hvordan du kan fornye badet med relativt enkle grep, malte vi ett bad tre ganger. Det forteller Nina Klæboe Mørkve, Skandinavisk Fargesjef i Jotun. Hun har designet de nye baderomspalettene fra LADY Aqua, og resultatet er tre stemningsskapende paletter som inspirerer til fornyelse.

Stil nr 1: LUN, GYLLEN OG FRODIG

Duse, naturlige, gylne toner med en dyp grønn kontrast

LADY 12118 Hummus – En lys, lun gultone. Dempet behagelig og elegant

LADY 10961 Raw Canvas – En dempet gyllen farge. Lun og varm.

LADY 8422 Green Marble – En gyllen grønntone som tilfører dybde

Foto krediteres Jotun A/S @jotunlady
Vegg oppe og ned bak badekar: LADY Aqua 12118 Hummus, og vegg bak vask og i dusjsone: LADY Aqua 10961 Raw Canvas.

Senk skuldrene omgitt av dempede gylne toner og en dyp, grønn kontrast. Den lyse, naturlige stilen understrekes med frodige, grønne planter, treverk og organiske materialer. Når du omgir deg med naturens egne farger, er det lett å finne roen – skap din egen naturnære oase på baderommet.

Denne fargepaletten skaper en lun, avslappende og vakker stemning. Basisfargen 12118 Hummus omgjør baderommet til en gyllen og lun base, mens 10961 Raw Canvas er perfekt til å understreke den deilige gyllenheten i paletten. Fargene fungerer strålende i kombinasjon med dype grå, brune eller sorte farger – som alle er trygge og tidløse valg til gulvfliser eller baderomsmøbler. Kontrastfargen 8422 Green Marble symboliserer det frodige innslaget i paletten; med denne vil du skape en lekker dybde i rommet – samt få en unik oase som det vil være herlig å starte og avslutte dagen i.

Stil nr 2: SVAL OG FORFRISKENDE SPA-STEMNING

Sval fargeskala med dempet mint

LADY-fargene i denne paletten er:

LADY 6351 Tender Green – En lys pastellaktig minttone. Sval og behagelig.

LADY 6378 Iconic – En dempet, blågrønn minttone. Lett grålig og forfriskende.

LADY 6352 Evening Green – En dempet blågrønn tone.

Foto krediteres Jotun A/S @jotunlady
Vegg bak badekar (nedre del): LADY Aqua 6352 Evening Green. Nisje med vask, og resten av veggene: LADY Aqua 6378 Iconic

Mange ønsker seg SPA-stemning på baderommet, og denne paletten i dempede, blågrønne toner lar drømmen gå i oppfyllelse. Tonene er svale, friske og behagelig – perfekte for å gjenskape en følelse av avslapning og velvære i eget hjem. Vi elsker følelsen av friskhet, luft og ro; og det er nettopp det disse blågrønne tonene bringer med seg – de skaper en helt egen avslappende atmosfære.

Dette er en luftig og behagelig fargepalett med grålige innslag. Fargen 6351 Tender Green er sval og tander. I kombinasjon med 6378 Iconic, understrekes det blågrønne uttrykket og setter friskheten i fokus. Fargen 6352 Evening Green, en noe mørkere og lunere tone, tilfører en diskret, dyp kontrast til paletten. Hvorfor ikke titte opp på en beroligende farge i taket når du ligger i badekaret? Ikke vær redd for å tenke nytt – disse behagelige og svale fargene vil la deg nyte baderommet til det fulle.

Underbygg svalheten i paletten ved å kombinere med lyse fliser eller lyst treverk. Ønsker du kanskje et strammere uttrykk på badet? Da kan du kombinere de friske fargene med mørke fliser og armatur i sort, krom eller børstet stål.

Stil nr 3 – RUSTIKK OG VARM

Varme jordfarger og brente kontraster

LADY-fargene i denne paletten er:

LADY 1140 Sand – En varm beige tone. Trygg og lun.

LADY 11175 Adventure – En brent oransje tone. Krydret og eksotisk.

LADY 1929 Muskatnøtt – En lun bruntone. Varm og tidløs.

Alle vegger: LADY Aqua 11175 Adventure

La badet bli en sanselig reise med denne lune paletten i varme bruntoner og brent oransje. Dette er naturlige jordfarger på sitt aller beste; perfekt til å skape et avslappende baderom i varme, krydrede nyanser. Når temperaturen øker, blir det nærmest som ditt eget, lille hammam.

Dette er paletten for deg som ønsker et varmt, eksotisk baderom. De klassiske beige og brune fargene, 1140 Sand og 1929 Muskatnøtt, er tidløse og naturlige nyanser som lar deg finne hvilepulsen. Den brente tonen i 11175 Adventure bringer med seg en følelse av noe sydlig og eksotisk. Fargepaletten er en lekker kombinasjon til marokkanske, mønstrede gulv. Ønsker du å ytterligere forsterke det eksotiske uttrykket, kan du kombinere med grovere treverk og rustikke detaljer.

VELG STIL OG STEMNING SELV

Å fornye baderommet kan være en omfattende og kostbar affære. Med malte flater kan du enkelt fornye baderommet uten spesielt mye innsats; våtromsmalingen LADY Aqua sørger for at du enkelt kan skifte uttrykk og atmosfære på en helt annen måte enn tidligere.

– Vi ønsker at de nye baderomspalettene skal inspirere deg til å velge stil og stemning selv. Gi badet et personlig preg, og velg farger som pleier sansene, oppfordrer Nina Klæboe Mørkve.

VAKRE, SILKEMATTE VÅTROMSVEGGER

LADY Aqua våtromsmaling inngår i Jotuns våtromssystem. Malingen er fuktbestandig og gir deg allikevel vakre, silkematte våtromsvegger. Systemet er vanntett og godkjent for bruk i våte soner som rundt badekar, vask og i dusjen. Jotuns våtromsystem er det eneste SINTEF-godkjente våtromssystemet på markedet.

Den slitesterke overflaten holder veggen vakker lenge – helt til neste gang du ønsker å fornye baderommet.

For mer informasjon, kontakt:

Nina Klæboe Mørkve, Skandinavisk Fargesjef, eller

Katrine Elisabeth Sund, Skandinavisk Brand Manager. (kontaktinfo. nederst i saken).

• Fotograf: ©Trine Hisdal/Tinagent | Styling: Kråkvik & D'Orazio
  • Ved å laste ned bilder, godkjenner du samtidig at all bruk av Jotuns bildemateriell kun skal brukes til omtale av Jotun/LADY farger og produkter.
  • Foto krediteres Jotun A/S  - @jotunlady
  • Fotografiene er Jotuns eiendom og kan kun brukes til omtale av LADY/Jotuns farger og produkter, og ikke som illustrasjonsbilder av andre saker.

Tips:

Det er til stor hjelp for leserne dersom det benyttes fargekoder og fargenavn på bildene som publiseres. Vi får mange spørsmål om dette. Fargekode + navn (f.eks LADY 10961 Raw Canvas) bør benyttes da det finnes en rekke farger som kan ha samme navn fra ulike leverandører, men med totalt annet utseende.