Jotun er stolt sponsor av norsk design i Milano! Bildet viser Bror av Noidoi, Skrin av Marianne Anderssen og Matchbox av Sara Polmar.  Farger fra Jotun,  10981 Norwegian Wood og 5452 Nordic Breeze
Jotun er stolt sponsor av norsk design i Milano! Bildet viser Bror av Noidoi, Skrin av Marianne Anderssen og Matchbox av Sara Polmar. Farger fra Jotun, 10981 Norwegian Wood og 5452 Nordic Breeze

Jotun støtter norsk design i Milano

Samarbeid om norsk design

Utstillingen i Ventura Lambrate viser både kunsthåndverksobjekter og designprototyper innen møbel, tekstil, belysning, keramikk, metall og glass, og er et samarbeid mellom Klubben, Norwegian Crafts, Design og arkitektur Norge (DOGA), og malingsprodusenten Jotun. Målet med samarbeidet er å fremme norsk kunsthåndverk og design.

Alt henger sammen

Gjennom arbeider fra 30 av landets formgivere, maler Everything is Connected et kreativt portrett av Norge. Prosjektene er valgt ut av kurator Katrin Greiling, en prisbelønnet designer, interiørarkitekt og fotograf basert i Berlin. Gjennom utvalget ønsker hun å utforske hvordan Norges geografi, utdanningsinstitusjoner, materialtilgang og sosiale struktur påvirker det norske formspråket.

– Med utstillingen Everything is Connected, ønsker jeg å utforske hvorfor de nordiske landene har en enestående posisjon innen design. De 24 utvalgte prosjektene representerer noen av de fremste bidragsyterne i det norske kunsthåndverks- og designfeltet i dag og speiler bredden og mangfoldet i den kreative bransjen, sier Katrin Greiling.

Utstillere

Utstillingsdesign som speiler tematikken

Utstillingsdesignet fra den norsk-italienske duoen Kråkvik & D'Orazio underbygger tittelen Everything is Connected.

– Ved å bruke speil som del av utstillingsdesignet ønsker vi å kople de ulike objektene sammen, både med hverandre og med besøkeren. Målet er å bringe opp refleksjoner og relasjoner mellom objekt, formgiver og besøker. Vi ønsker å understreke at selv om hvert objekt har sin individuelle identitet, bindes de sammen av visuelle fellestrekk som farger, materialitet og formspråk, sier Alessandro D´Orazio.

Fargelagt av norsk natur

Jotun har designet en palett bestående av tre unike fargenyanser til utstillingen. Fargene er inspirert av norsk natur med referanser til isbreer, elver og skog. Den tidsriktige paletten er utviklet av Jotuns globale fargesjef, Lisbeth Larsen, og består av fargene 10981 Norwegian Wood, 5452 Nordic Breeze og 4785 Blue River.

Jotun 10981 Norwegian Wood er en ny brunfarge med klare rødlige grener som brer om seg med en helt egen lunhet. Den er solid, tøff og moderne. For mange er dette en ny retning av bruntoner, men vi kan garantere at dette er farger man vil se mye av i tiden som kommer. Bruntonene vil komme i mange ulike valører, - fra de mørke og helt ut i de lysere rødbrente, nesten rosa nyansene. Rødbrente og brune farger, satt sammen med kjøligere fargetoner vil danne nye og spennende kontraster.

Jotun 4785 Blue River er en dyp og elegant blåtone som flyter perfekt inn sammen med en rekke andre farger. Den er tydelig blå, men innehar også den gode egenskapen av å fremstå som elegant og behagelig å omgi seg med. En farge man enkelt kan omgi seg med på alle fire vegger. Blue River oppleves som et lite knepp lysere og mer blålig enn 4477 Deco Blue,

5452 Nordic Breeze er som et friskt og kjølig vindpust som stryker varsomt forbi. En perfekt, lys gråblå farge med et dempet preg som etterlater en beroligende og sval atmosfære i rommet. I samspill med rene, crispy hvittoner og andre kjøligere, kulørte fargetoner, vil den kunne danne et perfekt bakteppe for et friskt pusterom i interiøret.

Mer informasjon

Bak utstillingen står designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og Design og arkitektur Norge (DOGA), i samarbeid med Jotun.

Partnere og sponsorer:

Bo Bedre, Norges største interiørmagasin

Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk, en prisvinnende og innovativ tekstilprodusent som spesialiserer seg på ullstoffer

Lundhs, Norges ledende produsent av naturstein

Oslo Design Fair, interiørmesse som sikter på å være den viktigste møteplassen for design og interiør i Norge

Utenriksdepartementet

Kuratert av Katrin Greiling