Hent inspirasjon fra naturens monokrome palett, og fyll hjemmet med en behagelig ro. I kombinasjon med dempede grønntoner som Subtle Green og Mindful Green, vil den friske, gulaktige grønntonen Pistachio skape en spennende dynamikk.

LADY LANSERER FARGEKARTET CANVAS

Jotuns globale fargekart for 2024 byr på vakre fargekombinasjoner for kreative uttrykk

Vi uttrykker oss visuelt i møtet med verden rundt oss – med klærne vi velger å bruke, gjenstandene vi samler på og fargene vi omgir oss med hjemme. Selv om vi ikke alltid innser det, er vi alle fulle av ideer og kreativitet. Noen ganger trenger vi bare mot til å uttrykke oss.

Jotuns nye globale fargekart CANVAS er en hyllest til kunstneren som bor i oss, og er designet for å gi inspirasjon, veiledning og oppmuntring til alle som ønsker å skape unike fargeuttrykk hjemme. Fargekartet inneholder 23 tidløse og vakre nyanser, inkludert 10 nye farger som er spesielt utviklet av Jotuns globale fargesjef Lisbeth Larsen, hennes globale farge-team og det fargetekniske laboratoriet hos Jotun.

Hvert år tar Larsen og hennes internasjonale team av fargespesialister temperaturen på trender og kulturelle strømninger rundt omkring i verden. Dette tolkes og oversettes til vakre fargepaletter som er i perfekt harmoni med drømmen om en moderne livsstil.

«Farge er det viktigste verktøyet vi har for å uttrykke oss visuelt. Selv om vi ikke alltid innser det, er vi alle fulle av ideer. Noen ganger behøver vi bare å finne motet til å uttrykke oss. CANVAS er Jotuns måte å gi deg det motet på; å vise deg at alle innerst inne kan være en kunstner

– Lisbeth Larsen, Global Colour Manager i Jotun

En frisk palett for unike fargeuttrykk

CANVAS byr på 23 tidløse fargenyanser for 2024, vakkert stylet av den kreative Oslo-duoen Kråkvik & D’Orazio. Hvert interiør skildrer spennende fargekombinasjoner som skaper atmosfærer preget av særpreg, ro og refleksjon.

Vi ser en stadig voksende, global trend for beroligende og harmoniske fargekombinasjoner satt sammen på en sofistikert måte. Som svar på dette tilbyr Jotuns nye fargekart et bredt spekter av naturens egne grønntoner, samt friske blåtoner og myke grå nyanser som minner om de meditative effektene vi finner i himmel og hav. Kolleksjonens brune og beige fargetoner bringer med seg jordnærhet, lunhet og trygg forankring, mens utvalgte nyanser i gult bistår med glede og optimisme.

Vitenskapen bak fargekombinasjoner

Årets fargekolleksjon er designet for å gi deg estetisk inspirasjon, men også praktisk innsikt og veiledning for å lykkes med fargekombinasjoner. CANVAS er basert på klassisk fargeteori og vitenskapelige prinsipper som har inspirert kunstnere opp gjennom historien.

Siden antikken har det vært forsket på hvordan farger påvirker oss, og i århundrer har fargesirkelen vist oss hvordan nærliggende farger kan berike hverandre – mens motsetninger skaper stemningsfulle og vellykkede kontraster. Hvert interiør i fargekartet er ledsaget av et eget fargehjul, som gjør det enkelt å forstå de ulike fargekombinasjonene og begrunnelsen bak de utvalgte nyansene.

Kombiner nabofarger for å skape enhetlige og harmoniske fargeuttrykk; velg motsetninger for å tilføre spenning og unikhet i et ellers nøytralt interiør.

CANVAS lanseres i august 2023. Lanseringen markeres med en rekke ulike arrangementer verden over, blant annet en installasjon som inviterer deg til å utforske frittstående geometriske former og forskjellige fargekombinasjoner i stor skala. Det vil også bli arrangert kreative workshops, hvor du kan mikse og matche farger for å lage dine egne fargekombinasjoner og ta frem kunstneren i deg.

Informasjon til publikasjoner

Alle fotografier er Jotuns eiendom og kan kun brukes til omtale av LADY/Jotuns farger og produkter, ikke som illustrasjonsbilder av andre saker. Foto krediteres Jotun A/S @ jotunlady.

Tips:

Det er til stor hjelp for leserne dersom det benyttes fargekoder og fargenavn på bildene som publiseres. Vi får mange spørsmål om dette. Fargekode + navn (f.eks. JOTUN LADY 8493 Green Tea) bør benyttes da det kan finnes farger med samme navn fra ulike leverandører med annet utseende.

Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 39 produksjonsanlegg. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontrollerte selskaper, salgskontorer, forhandlere og distributører.

Jotun hadde i 2021 en omsetning på NOK 22,8 milliarder, og konsernet har mer enn 10 000 medarbeidere. Konsernet er organisert i fire ulike segmenter og seks geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.