Konsernsjef Morten Fon, Jotun. Foto: Morten Rakke

Vekst i usikre tider

(Sandefjord, 24. mai 2022). Jotun økte omsetningen med 14 prosent til 8 459 millioner kroner i 1. tertial 2022. Rekordhøye råvarepriser sendte driftsresultatet ned fra samme periode i fjor.

Krevende markedssituasjon

Jotun navigerte godt gjennom et turbulent 1. tertial 2022. Konsernet oppnådde ny salgsrekord og det ble omsetningsvekst i alle segmenter (dekorative malinger, skipsmalinger, industrimalinger og pulverlakker). Malingprodusenten ble imidlertid utfordret av krigen i Ukraina, Covid-nedstengningen i Kina, forsinkelser i de globale forsyningskjedene og rekordhøye råvarepriser.

«Organisasjonen har håndtert den krevende situasjonen godt. Økt salgsvolum og prisøkninger gjør at Jotun leverte rekordhøy omsetning. I mars passerte vi 1 milliard liter solgt på 12 måneders basis», sier konsernsjef Morten Fon.

De høye råvareprisene førte til at driftsresultatet i 1. tertial falt sammenlignet med samme periode i fjor.

Sanksjonene mot Russland

Grunnet krigen i Ukraina og de internasjonale sanksjonene mot Russland, har Jotun stengt fabrikken. Fokus har vært på å ivareta de 300 ansatte i Russland, samt de fire i Ukraina.

«Det er stor grad av usikkerhet knyttet til virksomheten i Russland. Vi forbereder oss på alle mulige utfall», sier Fon.

Situasjonen er imidlertid håndterbar for Jotun, da virksomheten i Russland kun står for mellom 2 og 3 prosent av konsernets samlede omsetning.

Betydelig usikkerhet

Fremover ser Jotun usikkerhet knyttet til inflasjonsvekst, globale logistikkutfordringer og Covid-situasjonen i Kina. I motsatt ende opplever selskapet positive tendenser i enkelte nøkkelmarkeder, deriblant innen nybygging av skip, noe som kan bidra til videre vekst.

«De høye råvareprisene vil fortsette å legge press på marginene våre. Vi må derfor fortsette med prisøkninger og kostnadskontroll», kommenterer Fon.

Jotun er imidlertid godt posisjonert til videre lønnsom vekst, og står fast ved sin langsiktige vekst- og investeringsstrategi.

Nøkkeltall (mill. kr) T1 2022 T1 2021 Endring
Driftsinntekter 8 459 7 441 14 %
Driftsresultat 1 143

-22 %
Resultat før skatt 980

-30 %

For ytterligere informasjon:

Konsernsjef Morten Fon
morten.fon@jotun.no

Kommunikasjonsdirektør Christian Espolin Johnson
christian.espolin.johnson@jotun.no

Kategorier

Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 39 produksjonsanlegg på alle kontinenter. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Selskapet hadde i 2021 en omsetning på NOK 22,8 milliarder, og ved inngangen til 2022 har konsernet mer enn 10 200 medarbeidere. Jotun er organisert i fire ulike segmenter og sju geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.