Forskjellige syn på sikkerhetsbevissthet er en sikkerhetstrussel i seg selv

Blogginnlegg -

Forskjellige syn på sikkerhetsbevissthet er en sikkerhetstrussel i seg selv

Stadig flere sikkerhetseksperter fremhever mennesker og menneskelig atferd som en nøkkelfaktor for økt og bærekraftig sikkerhet. Men synet på hvordan det skal jobbes varierer markant mellom USA og Europa. Dette mener Robert Willborg, sikkerhetsekspert og CISO i Junglemap, som nettopp har kommet tilbake fra verdens største sikkerhetsmesse, RSA, i San Francisco.

Fra scenene på RSA var det mange eksperter som fremhevet viktigheten av å øke bevisstheten i almennheten og ansatte. Men der vi i Europa, og ikke minst her i Norge, i økende grad fremhever viktigheten av å gjøre dette over tid, er det tydelig at økt bevissthet i USA utløses av enkelthendelser som deretter etterfølges av enkelttiltak.

For å øke den grunnleggende bevisstheten, må du være i forkant. Hvis du venter på at et problem skal oppstå kan det allerede være for sent.

Her tror jeg at vi fra Norge og resten av Europa har en pedagogisk utfordring foran oss. Når markedsledere fra Nord-Amerika snakker om awareness-building, bør vi sørge for at det også betyr økt bevissthet hele året. Og at vi har metoder for å løse den utfordringen.

Et økende antall cyberangrep verden over taler for seg selv: ransomware, malware eller phishing-angrep kommer ikke til å stoppe opp. Derfor blir økt og opprettholdt bevissthet året rundt helt avgjørende i sikkerhetsarbeidet.

Fakta om RSA

RSA er en sikkerhetsmesse startet tidlig på 1980-tallet av sikkerhetsselskapet RSA data security Inc. Forkortelsen kommer fra grunnleggerne Rivest, Shamir og Adelman. Den har vokst til en event som før pandemien samlet opptil 80 000 mennesker.