Språkrådet og Junglemap med kurs i språkloven

Språkrådet og Junglemap med kurs i språkloven

1. januar i år fikk Norge en språklov, Lov om språk, som skal styrke norsk språk og fremme likestilling mellom bokmål og nynorsk. I tillegg skal loven sikre vern og status for kvensk, romani, romanes, samiske språk og norsk tegnspråk, som alle er språk staten har ansvar for.

Loven får en rekke følger for fylkeskommuner og kommuner. Språkrådet har derfor i samarbeid med Junglemap utviklet et kurs som gjør det enkelt for ansatte i kommuner og fylkeskommuner å sette seg inn språkloven.

– Vi er rett og slett stolte over at Språkrådet har valgt oss som samarbeidspartner for dette viktige kurset. NanoLearning-metoden egner seg ypperlig til å gi opplæring til mange ansatte samtidig – korte, enkle leksjoner levert rett i innboksen gjør det lett for Kommune-Norge å sette seg inn i språkloven, sier Nils Ivar Skaalerud, COO i Junglemap. Videre fremhever han at kurset selvsagt er tilgjengelig både på nynorsk og bokmål – helt i tråd med språkloven.

Kurset har særlig fokus på hvilke rettigheter og plikter fylkeskommuner og kommuner har etter språkloven, deriblant retten til å gjøre språkvedtak og hvordan fylkeskommunene skal forholde seg til valg av skriftspråk i møte med andre fylkeskommuner, kommuner og innbyggerne.

– Språkloven pålegger også det offentlige å bruke et klart, korrekt og brukervennlig språk. Det skaper bedre tjenester for innbyggerne, sier Helene Urdland Karlsen, seniorrådgiver i Språkrådet.

I tillegg til nettkurset vil fylkeskommunene få tilbud om oppfølgingssamtaler og nynorskkurs av Språkrådet.

Har du ansvar for språkarbeid i en fylkeskommune eller kommune? Da kan du enkelt bestille kurset på Språkrådets nettsider: