Innovasjonspris til Kärchers nye gulvvaskemaskin B 80 W

Oslo, Mai 2012 – Kärcher mottok nylig «ISSA/Interclean Innovation Award 2012» for den nye gulvvaskemaskinen B 80 W på verdens største rengjøringsmesse i Amsterdam 8-11 mai. Gulvvaskemaskinen vant prisen i kategorien «Maskiner, Tilbehør, og Komponenter», hvor tilsammen mer enn 70 produkter var nominert. Dommerne begrunnet avgjørelsen med at Kärcher blant annet har innført tilsynelatende enkle, men nøye gjennomtenkte funksjoner som viser en reell forståelse for brukernes daglige arbeidsrutiner. Kärcher har i løpet av kort tid mottatt totalt 3 internasjonale priser for produkter innen renhold, henholdsvis for BD 50/40 RS, B 40 C-W og nå også B 80 W. I 2010 ble innovasjonsprisen fra «ISSA/Interclean» tildelt for «stå-på»-gulvvaskemaskinen BD 50/40 RS i samme kategori. Med denne maskin har Kärcher klart å kombinere både produktivitet og energibesparelse i et flott design. Kärcher mottok designprisen «CMS Purus Award 2011» i kategorien «Maskiner» for den kompakte «gå-bak-gulvvaskemaskinen» B 40 C-W i forbindelse med renholdsmessen «Messe Berlin». Juryen vektlegger maskinenes brukervennlighet, og det er spesielt «Intelligent Key- systemet» som får oppmerksomhet.

B 80 W er det nyeste tilskuddet blant Kärchers «Gå-bak-gulvvaskemaskiner», og har alle detaljene som forenkler bruken av maskinen. B 80 W er i likhet med B 60 W og B 40 C-W utstyrt med operativsystemet «Intelligent Key», som tillater hver bruker en egen brukerprofil gjennom fargekodede nøkler (gul for operatør, grå for driftsansvarlig, rød for servicetekniker). Driftsansvarlig bestemmer parametere som fremdriftshastighet, børstehastighet og motoreffekt i tillegg til å dosere riktig mengde rengjøringsmiddel for de ulike rengjøringsprosessene. Nøklene overfører brukerinnstillingene til maskinen, og ved å sette maskinens innstillingsbryter til riktig rengjøringsprogram er maskinen klar til bruk. Et fargedisplay med selvforklarende symboler viser valgt program og språkinnstilling. Børstehodet og sugebommen senkes automatisk når maskinen settes i rengjøringsmodus, og ved hjelp av en roterende bryter kan sugebommen justeres i forhold til gulvbelegget. B 80 W har også en spesielt energieffektiv og miljøvennlig innstilling kalt Eco!Efficiency hvor maskinen drives med redusert motoreffekt og lavere børstehastighet. Moduset er tilstrekkelig for vedlikeholdsrengjøring av de fleste gulvtyper. Alle de nevnte fordelene gjør maskinen letthåndterlig for samtlige brukere, hver enkelt rengjøringsprosess effektiviseres og kun absolutt nødvendig mengde energi og rengjøringsmiddel benyttes. I tillegg elimineres så godt som alle operatørfeil, og maskinens levetid forlenges.

Den raske og kompakte B 80 W kommer til selv i smale passasjer og vanskelig tilgjengelige områder, til tross for at den rommer hele 80 liter. Vannbeholderen er smalere og lavere i front for å gi operatøren god oversikt og mulighet til å rengjøre tett inntil kanter o.l. En ny type sugemotordeksel reduserer støynivået til under 61,5 dB (A), avhengig av børstens hastighet, og gjør den meget godt egnet for rengjøring i støysensitive områder som sykehus, hoteller, og andre lokaler med besøkende/ publikum/ kunder til stede.

For vedlikehold av maskinens underside tas børstehodet av i tre enkle trinn. Rulle -og diskbørstene er også lette å bytte, og tas av ved å trykke på en knapp eller pedal. Som tilleggsutstyr fåes automatisk tankrensesystem som sørger for lettvint og grundig rengjøring av skittenvannstanken etter bruk. Dysene er festet i ring på innsiden av lokket og sørger for automatisk, sprutfri og grundig rengjøring. Brukeren behøver kun å koble systemet til vannforsyning. Lokket kan deretter låses fast for lufting og tørking av tanken. Dette reduserer risikoen for mikrobiologisk forurensing betraktelig, og gjør maskinen meget godt egnet til bruk i hygienisk sensitive områder som f.eks. i næringsmiddelindustrien. Rentvannstanken fylles med vanlig slange med “Quick Fill Inn”-funksjonen, som sørger for at fylling av vann går raskt og enkelt. Vanntilførselen kobles til og stopper automatisk når maksimalt nivå er nådd, slik at operatøren kan utføre andre oppgaver mens tanken fylles.

B 80 W har vedlikeholdsindikator som gjør det lettere å ta vare på maskinen. Ved behov for vedlikehold vil bruker påminnes om at eksempelvis sugekopper, lepper, børster eller turbinfilter må kontrolleres. Tilbehør som mopp, kluter og rengjøringsmiddelflasker kan festes til ulike beholdere og kroker eller settes i en boks, slik at de alltid er tilgjengelige og klare til bruk. Dette bidrar til at B 80 W ikke bare er en gulvvasker, men en komplett, mobil renholdssentral.

Kärcher er verdens ledende produsent av rengjøringssystemer, og har et bredt sortiment av rengjøringsmaskiner og løsninger både for profesjonelt renhold og til private brukere.

• Teknologi, allment

• messe
  • gulvvask
  • teknologi
  • innovasjon
  • b 80 w
  • høytrykksvasker
  • høytrykksspyler
  • pris
  • gulvvaskemaskin

Kärcher er verdens ledende produsent av rengjøringssystemer, og har et bredt sortiment av maskiner og løsninger både for profesjonelt renhold og private brukere.