Alkolås vinner frem i Norge: Sande Trafikkskole har installert alkolås i alle sine biler

26. november 2018 – Sande Trafikkskole i Vestfold operer med 8 kjøreskolebiler hvor alle nå har installert Dräger Alkolås. Sande Trafikkskole var den første kjøreskolen i Norge som installerte alkolås i alle sine biler. Sande Trafikkskole har seks trafikklærere fordelt på tre avdelinger i Sande, Konnerud og Holmestrand. Skolen har årlig ca. 350 elever som gjennomfører føreropplæring.

Vi ser på alkolås som like selvsagt i våre kjøreskolebiler som sikkerhetsbelte og det å ha et ekstra pedalsett og speil for trafikklæreren, sier Eirik Olaussen. Han er faglig leder for Sande Trafikkskole.

Det nye regelverket som trer i kraft fra 1. januar 2019 sier at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag må ha alkolås. Kjøretøy som allerede er registrert må montere alkolås før 2024. Ved en senere endring kan alkolåspåbudet eventuelt også utvides til andre kjøretøygrupper, som drosjer og andre yrkesbilgrupper. Derfor er det veldig inspirerende å se at selskaper som Sande Trafikkskole går foran som et godt eksempel og installerer alkolås på eget initiativ, sier Christian Salvesen som er prosjektansvarlig for trafikksikkerhet og Dräger Alkolås hos KGK i Norge.

Da vi monterte alkolås i alle bilene hadde vi totalt åtte biler. Absolutt alle bilene fikk innmontert alkolås. I dag faller det seg helt naturlig at de nye bilene vi tar i bruk har montert alkolås, sier Eirik Olaussen i Sande Trafikkskole. Selskapet ble etablert i 1996 og har i dag seks trafikkskolelærere.

Selv om alkolås i kjøreskolebiler ikke er lovbestemt enda, har det vært mye snakk om installering av alkolås i andre kjøretøygrupper. Fra 1. januar 2019 blir det dessuten påbudt i alle nye busser og minibusser, forteller Christian Salvesen i KGK.

Jeg tror vi vil se en utvikling over tid hvor privatbilen har alkolås som standardutstyr. Å lære opp ungdommene som tar lappen i å bruke alkolås er viktig for fremtidige holdninger til alkohol og bilkjøring, mener Olaussen.

I et intervju i jubileumsmagasinet til MA – ungdom nå nylig, forteller Erik Olaussen at kjøreskolen, etter installering av alkolås, har hatt to situasjoner hvor elever har blitt stoppet før kjøretimen startet. Den ene eleven var klar over situasjonen. Han sa ifra på forhånd at han trodde han hadde promille. Dette stemte, og på grunn av alkolåsen fikk vi avklart det på en fin måte. Verre var det kanskje med den andre eleven. Han sa ikke ifra og han hadde lyst til å kjøre. Men alkolåsen gjorde jobben sin. Den kjøretimen ble dermed avbrutt ved at bilen ikke startet, sier Olaussen. Et argument mot alkolås har for mange vært at det koster mye penger å få det installert. Det er ikke riktig. Det er både rimelig og viktig for posisjoneringen av selskapet, så vi føler vi har fått mye igjen for investeringen i Dräger alkolås.

Elevene liker også ordningen med alkolås i bilene. De stiller opp med munnstykke på kjøretimene og synes det nesten er litt rart at man ikke skal blåse når man skal kjøre hjemme også. Alkolås bør videre være påbudt i alle biler og være like naturlig som å ta på seg bilbelte, sier han. Vi har aldri angret på at vi har installert alkolås, det gir oss bare et konkurransefortrinn. Det viser at vi tar holdningene til rus og trafikk på alvor, sier Eirik Olaussen.

For ytterligere informasjon:

Eirik Olaussen, faglig leder, Sande Trafikkskole i Vestfold, telefon 337 70 010 og mobil 90 60 16 05.

• trafikkskole
  • personbil
  • alkoholpolitikk
  • trafikkskoler