Gå videre til innhold
Animair Sigma Tower industrivarmepumper gir et behagelig inneklima for Norsk Batteriimport på Malvik i Trøndelag.

Nyhet -

Norsk Batteriimport fikk behagelig innetemperatur med svært energieffektive varmepumper

Norsk Batteriimport AS er et godt innarbeidet grossistfirma som ble etablert i 1990. Siden den gang har bedriften vokst jevnt og trutt og er nå en solid aktør i sitt segment.

I 2023 flyttet bedriften inn i nye lokaler på Malvik i Trondheim. Der har de ett nær 1000 kvadratmeter stort lagerlokale, hvor det også er høyt under taket.

Norsk Batteriimport lager
Stort areal og høy takhøyde krever effektiv oppvarmingsløsning

Det er kostbart å varme opp et såpass stort lokale, forteller innehaver Frode Olsen. Det er ikke muligheter for fjernvarme i området hvor de er lokalisert. Når Olsen skulle vurdere alternativer for oppvarming, kom han frem til at det var varmepumpe som ville være den mest kostnadseffektive løsningen. De fleste energirådgivere anbefaler varmepumper for å energi-effektivisere bygg, forteller han.

I vurderingen av varmekilder var det vesentlig at det var en løsning som evner å fordele varmen utover det store arealet. Det er også store porter i lokalet. På kalde dager forsvinner mye av varmen ut, når portene åpnes. Derfor var det også et ønske om en løsning som var effektiv nok til å kunne gi en rask gjennoppvarming.

De tok kontakt med TK-Service i Trondheim. TK-service har lang erfaring med som kuldemontør og er dyktige til å dimensjonere inneklimaløsninger til store lokaler. TK-service anbefalte installasjon av to stk Animair Sigma Tower varmepumper, som leveres av Kinnan Norge AS.

Animair Sigma Tower varmepumpe har en varmekapasitet på 16,1 kW og et SCOP (årsvarmefaktor) på hele 4,0. Den har også en svært høy luftstrøm som bidrar til en rask oppvarming, og ikke minst hurtig gjennoppvarming ved store varmetap når det åpnes kjøreporter.

Norsk Batteriimport AS valgte å følge installatørens anbefaling om å benytte to stk Animair Sigma Tower i sitt lagerlokale. Disse to varmepumpene ble plassert i hver sin ende av lokalet slik at de fordeler luften jevnt utover lokalet. De er svært fornøyde med effekten disse varmepumpen gir, og har oppnådd et behagelig inneklima i det store lokalet.

Norsk Batteriimport
Daglig leder, Frode Olsen (venstre i bildet) er svært fornøyd med varmeeffekten til Animair Sigma Tower

Frode Olsen forteller at det er ett ekstra pluss at disse varmepumpene er svært strømsparende i forhold til annen oppvarming som benytter direkte elektrisitet.

Varmepumpen trekker energi fra uteluften og omdanner denne energien til varm luft. Animair Sigma Tower har en årsvarmefaktor (SCOP) på 4, som angir at man får igjen 4 kW energi for hver tilførte kW. Det gir en betydelig reduksjon i strømkostnaden for lagerbygningen i forhold til oppvarmingskilder som benytter direkte elektrisk.

Frode Olsen i Norsk Batteriimport forteller at de så langt er svært fornøyde med denne investeringen.

Per Arne Haugland

Pressekontakt Produktsjef Teknisk salg +47 924 84 778
Anders Jonasson

Pressekontakt Admin. Dir +47 452 48 615

Nordisk distributør av varmepumper og inneklimaløsninger

Kinnan Norge sammen med Kinnan Group er en av de ledende Nordiske selskapene innen løsninger for energi og inneklima mot privat- og næringsliv. Som første distributør av Panasonic varmepumper i Norden har vi over 30 års erfaring i bransjen. I Norge har vi vært aktive siden 2014 og i dag er vi 10 ansatte. Vårt Norske hovedkontor ligger i Kristiansand og vi har et moderne 3PL lager og distribusjon i Sande i Vestfold.

Kinnan Norge
Barstølveien 44