Simon Lönn, Innkjøpssjef, Botrygg

Historie: Botrygg i Linköping – Valgte EcoBatt etter testen

Linköpings FC og eiendomsselskapet Botrygg ble grunnlagt samme år, i 2003.De har hver for seg stor suksess per i dag: I slutten av oktober feiret fotballaget sitt andre strake SM-gull, og hjemmearenaen Linköping Arena – som eies og forvaltes av nettopp Botrygg – er i stadig utvikling.

– Med de to nordre tårnene blir arenaen komplett, sier Simon Lönn, innkjøpssjef hos Botrygg.

Selskapets historie starter imidlertid i 1981, da Fastighetsbolaget Duvkullen HB i Linköping ble grunnlagt. Men det var i 2003, da de ble gjort om til Botrygg AB, at det skjøt fart. Målet den gang, som nå, var å bygge, eie og forvalte eiendommer i svenske vekstområder.

I dag forvalter selskapet ca. 3000 leiligheter i Linköping, Norrköping, Örebro, Stockholm og Göteborg. Selskapet vokser med ca. 500 leiligheter i året – Uppsala er en ny interessant region – og strategien er å bygge for seg selv.

– Vi er våre egne entreprenører. Forklaringen er enkel, vi vil ha kontroll over kostnader og kvalitet i hele kjeden, sier Simon Lönn.

Profilert prosjekt
Linköping Arena, som ble innviet i mai 2013, er et av Botryggs mest profilerte prosjekter. Arenaen skulle erstatte den slitte Folkungavallen, som i stedet skal rives og gi plass til 700–900 boliger. Linköping kommune og Botrygg kom frem til en løsning for det store arenabygget, der avtalen er at kommunen skal leie anlegget i 25 år for et avtalt beløp.

Siden den gang har Linköping Arena vokst med de to søndre tårnene, åtte etasjer høye, som rommer en skole og bedriftsleiligheter. Og akkurat nå er de to nordre tårnene under bygging – åtte og 14 etasjer høye – som gir plass til totalt 230 bedriftsleiligheter.

– Det laveste tårnet, som er innflyttingsklart i desember, leies av kommunen. Det andre tårnet, som skal stå klart neste høst, leies i sin helhet ut til en ekstern operatør.

Alle fikk teste
Å bygge stort, effektivt og fremgangsrikt er med andre ord ikke noe nytt for Botrygg. Det er imidlertid litt annerledes med de to pågående byggeprosjektene.

– Vi er opptatt av personalets arbeidsmiljø, og det var vår kontakt hos XL-BYGG i Linköping som tipset oss om Knauf Insulation og at deres isolasjon både klør og støver mindre, sier Simon Lönn.Så Botrygg var og hentet en prøvepall, slik at alle berørte – plassjef, arbeidsledere og tømrere– fikk klemme og ta på isolasjonen og testbygge en vegg med EcoBatt.

Superfornøyd
– Ja, da var det ingen tvil. Etter testen bestemte vi oss for Knauf Insulation, men det handlet selvsagt også om at produktet er prisgunstig i forhold til kvalitet og at vi kunne få direkteleveranser fra Knauf Insulations sentrallager i henhold til en leveranseplan vi utarbeidet, sier Simon Lönn.

Og mange lastebiler blir det. De to tårnene krever til sammen 32 000 kvadratmeter isolasjon i tykkelser fra 45 til 195 mm.

– Vi er superfornøyde! Vi evaluerer jo hvert nye prosjekt for seg, men jeg tror alle er enige om å fortsette med Knauf Insulation.

Kontakt:
Peter Isacsson, Nordic Genera lManager | +46 (0)706 45 00 06