Skoglunds velger Knauf Insulations EcoBatt35.

Historie: Skoglunds velger Knauf Insulations EcoBatt35: Økonomien og tømrerne styrer

Prosjektene avløser hverandre for byggeselskapet Skoglunds i Leksand: nye leiligheter og nytt bankkontor i Leksand og bygging av et fornøyelsespalass i Falun. Alle har en fellesnevner: EcoBatt35 fra Knauf Insulation.
– Vi ser på faktorer som driftsøkonomi, brannsikkerhet og lydisolering. Dessuten vil 95 prosent av tømrerne ha EcoBatt fordi den klør mindre og er lett å jobbe med, sier Sivert Andersson, arbeidsleder hos Skoglunds.

EcoBatt er ingen ny erfaring for Skoglunds. Isoleringen er også brukt tidligere, blant annet under oppføringen av Mora Resecentrum og ombyggingen av Leksands Sparbank i Rättvik samt Brl. Rosens lada i Leksand.

– Den var bra den gangen, og med den nye og lavere lambdaverdien, er valget blitt enda enklere, sier Sivert Andersson, som kjøper all isoleringen fra AB Karl Hedin i Leksand.

Etter ombyggingen av sparebankfilialen i Rättvik har de nå startet ombyggingen av Leksands Sparbanks hovedkontor på den passende adressen Sparbanksgatan 1 i Leksand. Den treetasjes bygningen skal i tre etapper tilpasses til dagens virkelighet, som innebærer mindre kontanthåndtering og mer plass til møter.

– Et lavt lydnivå er selvsagt viktig i denne sammenhengen, så vi har 70 cm EcoBatt i innerveggene, sier Sivert Andersson.

Ved Elvebredden
Samtidig bygger Skoglunds nye leiligheter på den andre siden av Österdalelven. Sommeren 2014 sto 16 leiligheter innflyttingsklare i Brl. Rosen rett ved elvebredden. Suksessen følges nå opp med ytterligere åtte leiligheter i Brl. Liljan like ved. I november ble bunnplaten støpt, og det forventes å være innflyttingsklart til sommeren.

– Driftsøkonomien blir bare viktigere og viktigere når man bygger nytt. I ytterveggene blir det 170 mm EcoBatt35, sier Sivert Andersson.

Også i Falun har Skoglunds et interessant prosjekt som deleier i Falun Bowling & Krog. På Myntgatan i Falun bygges det et 2500 kvadratmeter stort fornøyelsespalass med blant annet ti bowlingbaner, nattklubb med plass til 900 personer, restaurant, bar og lounge som skal stå ferdig høsten 2017.

– Her blir lydisoleringen, sammen med driftsøkonomien, et viktig aspekt. Jeg kan ikke tenke meg at det blir noe annet enn EcoBatt, sier Sivert Andersson.

Fakta Skoglund

• Skoglunds i Leksand ble grunnlagt av Hallmans Per Karlsson i 1891 som et rent byggeselskap. I dag er det et av Sveriges eldste selskaper som er igjen i byggebransjen.
  • I årenes løp har selskapet vokst, og omfatter i dag Skoglunds Bygg, Skoglunds Fastigheter, Öhrns måleri og Leksands Maskinpartner.
  • Skoglunds er fortsatt et familieselskap i fjerde generasjon. Selskapet har ca. 110 ansatte og en årlig omsetning på 300 millioner kroner.