Sörmlands bygg

Historie: «Tjalle» Johansson om EcoBatt 35 – «Et kjempeløft, det klør ingenting!»

Da byggvarehandelen byttet leverandør av isolering til Knauf Insulation, slengte Sörmlands Bygg och Betong seg bare med. Og det er tømreren Christer «Tjalle» Johansson bare fornøyd med.

– Nå har jeg nettopp isolert i to hele dager, og det klør ingenting. Det er et kjempeløft, sier han.

Leo Ljung, deleier i selskapet, har de siste månedene hovedsakelig jobbet på kontoret fordi kollegaen Marcus Eriksson havnet i en ulykke og ble sykemeldt. Han har altså ikke selv testet den nye isoleringen, men ser det positive fra et annet perspektiv.

– Jeg har ikke hørt noe syting om den nye isoleringen, i hvert fall – og da er jeg fornøyd, ler Leo før han blir alvorlig igjen.

– Sammenlignet med det forrige produktet vi brukte, så har den bedre isoleringsverdi. Vi vil jo etterlate oss et så godt produkt som mulig, så det er helt klart et pluss.

Kunne ikke si nei
Sörmlands Bygg och Betong i Katrineholm ble startet av Marcus Eriksson i 2012. Tidligere hadde han jobbet både som tømrer og på betongfabrikk. Det gikk bra i begynnelsen, og etter vel et års tid ringte han til kompisen Leo, som han hadde jobbet med tidligere, og spurte om han ville bli med.

– Jeg kunne liksom ikke takke nei til det.

De jobber etter den enkle regelen om at de alltid skal gjøre et godt utført arbeid. På noen få år har de vokst til et selskap med ca. 15 medarbeidere.

De tilbyr mange tjenester, alt fra ROT-jobber til nyproduksjon av løsvirkehus. Marcus’ bakgrunn i betongindustrien gjør at de også støper sålene til eneboligene og monterer betongplater i blant annet serverhaller og andre sikkerhetsklassifiserte bygninger.

– Å sette opp løsvirkehus er morsomme jobber. Kundene kommer ofte med ideer til et hus eller arkitekttegninger, og så sørger vi for å realisere drømmen. Det er litt mer håndverkenn å sette sammen monteringsferdige hus, sier Leo.

140+45 blir bra
I Marmorbyn utenfor Katrineholm bygger Sörmländska Bygg och Betong akkurat nå tre løsvirkehus, der «Tjalle» Johansson og hans kollega Sebastian Johansson utgjør et arbeidslag for et av husene.

– Vi har isolert ferdig med stående EcoBatt 140 i veggene og plastet. Nå skal vi legge på liggende EcoBatt 45, og da blir det veldig bra, sier «Tjalle».

De kjøper så godt som alle materialene fra XL BYGG Ålsäter, mellom Katrineholm og Vingåker, som i høst gikk over til Knauf Insulation.

– Ja, så det var jo ikke vi som valgte å begynne å bruke Knauf Insulations isolering. Men vi er absolutt ikke misfornøyde, tvert om, sier Leo Ljung.

Kontakt:
Elin Gustafsson, Nordic Marketing Coordinator | +46 (0)703 65 66 04