Story: FEAB velger Supafil Frame og Supafil Loft

Story: FEAB velger Supafil Frame og Supafil Loft

FEAB Isolerproffs har over 30 års erfaring med løsullarbeid. Da Knauf Insulation etablerte seg i Norden, ble de umiddelbart FEABs leverandør av alle glassullprodukter.

– De skiller seg fra andre leverandører ved at de engasjerer seg i hele klimaskjermen – gulv, vegger og tak – og de har løsull for alle bruksområder, sier adm. dir. Mikael Bennarp.

FEAB har skapt en nisje innen løsull, noe de har lyktes med. De to selskapene – FEAB Isolerproffs AB i Stockholm og FEAB Isolerproffs Syd AB – dekker hele Sverige sør for Dalälven. Selskapene omsetter årlig for ca. 60 millioner kroner, og kundene ønsker alt fra frittståendeeneboliger til store leilighetskomplekser.

– Men vårt fokus ligger på de store aktørene i byggebransjen, sier Mikael Bennarp.

Som løsullentreprenør kan FEAB levere alle løsninger og har leverandører innen alle segmenter: cellulose, steinull og glassull. Det er imidlertid glassull som er det største segmentet.

– Supafil Frame og Loft tilfredsstiller alle krav til brann- og isoleringsverdier, men er også kostnadseffektiv fordi man kan velge tettheten som passer.

Uslåelig kombinasjon
For Mikael Bennarp er det en selvfølge å velge Supafil Frame for vegger og Supafil Loft for åpne loftsbjelkelag.

– Ja, den kombinasjonen er uslåelig. Supafil Frame er finfordelt, fyller bra og har markedets beste isoleringsverdi for løsull i vegger. Supafil Loft har en annen struktur tilpasset for loft, og er enkel å jobbe med.

Når jobben går raskt og enkelt, blir det også lønnsomt. Minst like viktig er det gode resultatet og at kunden blir fornøyd. For Mikael Bennarp er det derfor ikke aktuelt å bruke Supafil Frame også på loftene bare for enkelhets skyld.

– Jo, det ville vært mulig. Tolv kilo Supafil Frame per kubikkmeter på loftet gir samme isoleringsverdi som 15 kilo Supafil Loft. Økonomisk er det likeverdig, men Supafil Loft gir et betydelig bedre sluttprodukt for kunden. Den har høyere tetthet, noe som gjør den mer stabil hvis den utsettes for en viss ytre vindpåvirkning.