Gigantisk utstilling kan gi USA-gjennombrudd nesten 100 år etter Nikolai Astrups død

Norges nasjonalskatt Nikolai Astrup var aldri i USA selv, men nå har tidenes første Astrup-utstilling åpnet i statene. Den har skapt så stor begeistring at selv billettene til museets St. Hans-feiring ble revet bort av nyfrelste amerikanske Astrup-entusiaster.

Visions of Norway er navnet på utstillingen som finner sted på The Clark i Williamstown, Massachusetts. I forbindelse med utstillingen lanseres også en bok med tittelen Nikolai Astrup: Visions of Norway. Karl Ove Knausgård er blant bidragsyterne som introduserer et amerikansk publikum for Nikolai Astrups verker.

Tar imot Astrup med åpne armer
Astrupsenteret ved KODE får mye av æren for at utstillingen på The Clark blir realisert. Senteret har lagt ned en betydelig innsats med å samle inn referanser og kilder om Astrups liv og virke. KODE-direktør Petter Snare beskriver lanseringen som preget av like deler stolthet og spenning:

– Vi tar jo et helt kunstnerskap til USA nå, og er veldig spente på mottakelsen. Hvordan vil et amerikansk publikum anno 2021 ta imot en norsk kunstner fra tidlig 1900-tall? Det er en stor glede for oss å se at amerikanerne allerede interesserer seg for Nikolai Astrup. At The Clark til og med selger ut en St. Hans-feiring er jo helt fantastisk!

Turneen har kommet i stand gjennom et samarbeid mellom KODE, Sparebankstiftelsen DNB og The Clark. Etter USA skal utstillingen vises på KODE Kunstmuseer fra oktober, før turen går videre til museet Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm i februar 2022.

Visions of Norway
Bilder fra utstillingen (foto: The Clark)

Fortryllende landskaper
Kunsthistoriker Tove Haugsbø er prosjektleder ved Astrupsenteret. I flere år har hun ledet arbeidet med å få en fullstendig oversikt over all kunsten Astrup har skapt – et arbeid som stadig pågår. Haugsbø har aldri tvilt på om et internasjonalt publikum ville kunne omfavne Astrups skildringer av «typisk norske» motiver:

– Det er fortryllende landskaper vi ser i Astrup sine malerier, og naturen har vi mennesker alltid latt oss fascinere av – helt uavhengig av landegrenser. Spørsmålet har vel ikke vært om, men når Astrup skulle få sitt internasjonale gjennombrudd. Svaret på det er nå, og at det er på høy tid.

Hvordan gi Astrup en plass i historien?
Hvordan kan det så ha seg at en maler av «typisk norske» verker som St. Hansbål (Priseld) og Marsmorgen står klar til en massiv internasjonal lansering, 93 år etter sin død? Svaret kan spores tilbake til 2005. Da kjøpte Sparebankstiftelsen DNB en enorm samling Astrup-verker som KODE ble satt til å disponere.

– KODE ble en naturlig samarbeidspartner for oss med en gang, for våre kunstinvesteringer får sin viktigste verdi gjennom formidlingen, når kunsten kan bringe glede til et stort publikum. Jeg har stor tro på at det amerikanske og svenske publikummet vil ta vel imot Astrup, sier Anders Bjørnsen, leder for kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB.

I tråd med disse tankene opprettet KODE snart en egen Astrup-fløy og Nikolai Astrup forskningssenter med støtte fra Sparebankstiftelsen. Det ambisiøse målet var da å «gi Astrup hans fortjente status i internasjonal kunsthistorie».

– Burde ha vært like berømt som Munch
Et naturlig ledd i arbeidet var å lansere Astrup internasjonalt. Sparebankstiftelsen DNB var initiativtaker og sponsor bak den første internasjonale Astrup-turneen i 2016, som trakk over 130.000 publikummere til utstillinger i London, Oslo og Emden.

The Guardian omtalte da Astrup slik: «Han burde ha vært like berømt som Edvard Munch, men verden ser ut til å ha glemt han – til nå». Første skritt mot målet var tatt.

Kuratoren av utstillingene var anerkjente Maryanne Stevens, tidligere direktør ved The Royal Academy of Arts i London. Den samme Stevens har kuratert Visions of Norway i USA. Skal man tro utstillingens mottagelse hittil, ser det ut til at den internasjonale Astrup-suksessen fortsetter.

Visions of Norway
Foto fra utstillingen (foto: The Clark)

Om Visions of Norway på The Clark
Visions of Norway er organisert av The Clark Art Institute, i samarbeid med KODE Kunstmuseer og komponisthjem, Sparebankstiftelsen DNB og Prins Eugens Waldemarsudde. Utstillingen er kuratert av MaryAnne Stevens, tidligere direktør ved The Royal Academy of Arts i London. Visions of Norway er den første nordamerikanske utstillingen av maleriene og trykkene til Nikolai Astrup (1880-1928). Astrup er en av Norges mest sentrale kunstnere gjennom tidene, men er forholdsvis ukjent utenfor sitt hjemland. Visions of Norway er et skritt mot å gi Nikolai Astrup den statusen han fortjener internasjonalt, med en utstilling hvor nærmere hundre verker bidrar til å feire den folkekjære kunstneren fra Sunnfjord. Etter utstillingsperioden på The Clark reiser utstillingen videre til KODE og Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm.