Dobling av dronesalget

Komplett økte salget av droner i første halvår med hele 128 % mot samme periode i fjor. De nye «Selfie-dronene» er en av årsaken til den kraftige omsetningsveksten. Utover høsten ventes Star Wars-dronen å løfte salget ytterligere.

- En av de nyeste trendene er droner som kobles direkte til mobiltelefonen og som benyttes til å ta selfier med. Dronen Spark har ansiktsgjenkjenning og kan kontrolleres ved hjelp av kroppsbevegelser. En liten drone som er perfekt for alle som skal ta bilder av venner og familie fra et fugleperspektiv, sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett.

Komplett introduserte droner i august 2013. Det har vært vekst i dronesalget hvert år. Så langt i 2017 opplever Komplett at salget er mer en doblet. Stadig flere privatpersoner sikrer seg produktene.

- Droner er foreløpig først og fremst leketøy for vanlige folk i alle aldre. Denne høsten kommer vi også med en skikkelig gavepakke til nerdene – Star Wars-droner som kan brukes til racing og til å kjempe mot hverandres droner. En skikkelig samleboks for Star Wars-menigheten, sier Oen.

For å sikre forsvarlig bruk av de mange dronene i privatmarkedet har Komplett utarbeidet noen enkle sikkerhetstips for trygg droneflyvning.

Kompletts sikkerhetstips:

• Unngå å fly i områder med mye mennesker eller trafikk.
  • Ha respekt for propellene.
  • Ha visuelt kontakt med dronen
  • Respekter andres eiendom og privatliv. De fleste droner bærer nå høyoppløselig kameraer
  • Ta ansvar, vis hensyn, vit hva du gjør og bruk sunn fornuft

• droner