Klondike-stemning hos Komplett

Hos Komplett er det reneste Klondike-stemning nå om dagen. «Alle» graver etter kryptovaluta. Grafikkort og prosessorer selger som varmt hvetebrød og det er ventelister på de mest populære mining-produktene.

- Interessen for graving etter kryptovaluta (mining) eksploderte i 2017 og er et internasjonalt fenomen. Det er forholdsvis enkelt å komme i gang, og «gravingen» krever kun investering i maskinvare for å utvinne kryptovaluta. Kraftige grafikkort spiller hovedrollen i utstyrspakken, sammen med strømforsyninger som gjerne leverer opp mot 1 200 watt, sier Pål Fredrik Berg, kategorisjef i Komplett.

Komplett er Nordens største leverandør av skjermkort. Selskapet har aldri opplevd en tilsvarende etterspørsel som nå.

- Akkurat nå er det ventelister på de mest populære grafikkortene, fortsetter Berg. Mitt råd til de som ønsker å starte, er å tenke langsiktig. Mange ønsker å utvide med flere grafikkort og strømforsyning etter hvert. Selv om populære produkter er utsolgt, anbefaler vi å bestille. Da vil man «rykke fram i køen» så fort nye forsyninger kommer inn til lageret vårt. De avanserte brukerne setter opp såkalte «mining farms» der de bruker gjerne seks til syv skjermkort på en enkel datamaskin, sier Berg.

Dette trenger du for å grave etter kryptovaluta

1. En gaming-PC med Radeon skjermkort (minimum 4 GB minne) fungerer fint. Koster fra kr 8 000,-. Vår anbefaling er en PC med Radeon RX 570 som gir bra Hashrate for pengene
  2. Det er behov for kraftig strømforsyning, gjerne opp mot 1 200 watt hvis du ønsker å koble til flere skjermkort til din mining-PC
  3. Lag en wallet (lommebok) slik at det du graver blir lagret. Det finnes flere programvarer som er enkle å installere som Claymore Dual Ethereum Miner eller Nicehash
  4. For å lagre valutaen man utvinner så trenger man en lommebok. Dette trenger man for at programvaren skal vite hvor pengene skal sendes. Lages på MyEtherWallet.com

- Det finnes mange varianter av kryptovaluta, og noen krever spesiell maskinvare. Når man graver etter kryptovaluta er du med på å validere og sikre nettverket. Som følge av jobben din PC gjør, så får du utbetalt litt i den valutaen du gjør en jobb for, avslutter Pål Fredrik Berg.

Pål Fredrik Berg, kategorisjef Komplett, mobil 900 44 895

• kryptovaluta
  • grafikkort
  • komplett