Julius Espedal (f.v), Ann-Kristin Hagby, Trine Maren Scott-Myhre, Øyvind Michelsen, Sindre einer-Gundersen, Tone Blixen, Kolbjørn Stuvebakken og Violette Yi Qin. (Foto: Bente Elmung/RHA.no)

Bygger sterkt nettverk på Kontorhuset

På Kontorhuset bygges sterke nettverk. – Vi er på lag med våre bedrifter. Derfor inviterte vi næringssjefen i Akershus fylkeskommune, sier Kontorhusets Trine Maren Skott-Myre og Kolbjørn Stuvebakken.

Næringssjefen i Akershus kom med informasjon om ny tilskuddsordning da han møtte bedriftene på Kontorhuset i Asker. Hans mål er å sette større fart på forskning og innovasjon.

– Vi vet at mange kvier seg for å søke om støtte. Mange føler at det er for tidkrevende, og at terskelen er for høy for å få støtte, sier Skott-Myhre og Stuvebakken.

Stikkordene for støtte er SkatteFUNN og andre tilskudd Innovasjon Norge og andre kan bidra med for å sette større fart på forskning, utvikling og ny teknologi.

Lønnsomme kontorer

Kontorhuset vil tilby merverdi. Det skal lønne seg å være leietager. På Kontorhusene skapes og etableres sterke nettverk.

– Vi er opptatt av samfunnet rundt oss, sier Skott-Myhre. Derfor har hun blant annet engasjert seg i Ungt Entreprenørskap.

–Der møtte jeg næringssjefen i juryarbeid. Han ville gjerne ha mer innsyn i et kontorfellesskap og hva det betyr for næringsutviklingen lokalt.

Til møtet med næringssjefen inviterte Kontorhuset også ReGründerhus i Asker.

– Vi ønsker å være en aktiv bidragsyter til godt samarbeid. Vi har stor tro på at raushet og samarbeid tjener oss alle. Nå jobber vi med å følge opp møtet, sier Skott-Myhre og Stuvebakken.

Ny støtteordning

Næringssjef Øyvind Michelsen i Akershus fylkeskommune vil ha større fart på nyskapning.

– Vi skal være en brobygger og senke terskelen for å søke bistand, sier Michelsen til Røyken og Hurums Avis, som dekket nettverksmøtet på Kontorhuset.

Akershus fylkeskommune har etablert en ny ordning.

– Vi har kompetansemeglere som kan bistå med råd i søkeprosessen. Vi ønsker å øke den forskningsbaserte utviklingen i næringslivet, sier Michelsen.

– Jeg tror vi har en lavere terskel enn Norges forskningsråd. Potten er på 10 millioner kroner, sier Michelsen.

Trangere nåløye

Sindre Zeiner-Gundersen har tidligere mottatt støtte fra blant annet SkatteFUNN. Han mener det er verdt å bruke litt tid på å søke de ulike støtteordningene, men at det nå er vanskeligere å nå fram.

– Vi har flere ganger fått støtte til våre prosjekter, men nå er det blitt mye strengere, sier han.

– Vi skal bidra til at terskelen blir lavere. Våre lokale ordninger kan ses i sammenheng med andre ordninger via Innovasjon Norge, SkatteFUNN og andre, sier Michelsen.

Julius Espedal i Newtracks AS mener det er nærmest bortkastet tid å skrive omfattende søknader om statlig støtte.

– Det er positivt at fylkeskommune med kompetansemegler tar seg tid til å møte det lokale næringslivet, og tydelig signalisere at de ønsker å være en hjelpende hånd og tilby støtte frem til en søknad sendes.

Reisende i råd

– Bedrifter som vil ha svar på mulig støtte bør ta kontakt. Vi har mye kompetanse. Det er mulig å bestille time og vi reiser gjerne ut til bedriftene for å bistå med veiledning, sier seniorrådgiver Violette Qin i næringsavdelingen i fylkeskommunen.

– Vi kan også bistå med støtte til kompetanseheving og tilpassing til nye krav, sier kompetansemegler Tone Blixøen .

–Ta kontakt. Vi skal hjelpe til. Snakk med oss – det koster ingen ting. Så kan vi få avklart om det er mulig å søke støtte til det du vil ha bistand med, sier hun.