– Teamsmøter kommer til å forbli en naturlig del av arbeidslivet også etter koronakrisa, sier Hakon Lærum i Kontorhuset.

Korona gir varige endringer

Koronaviruset endrer kontormarkedet. – Kontorhusets fleksibilitet viser at vår løsning fungerer. Nå satser vi enda mer på digitale løsninger, sier Hakon Lærum.

Han har jobbet mye fra eget hjemmekontor siden midten av mars. Han tror endringene de senere ukene setter varige spor.

– Vi har hatt verdens mest effektive opplæring. Alle har fått ny digital kompetanse. I tillegg har vi fått en omdreining på miljøtiltak, og vi har sett og forstått verdien av renhold, og vi kan mer om smittespredning i samfunnet. Noe av det jeg tror vi vil se, er at huseiere med lange leiekontrakter kommer til å føle dette mer fremover. Krav til fleksible kontrakter vil øke ytterligere. Flere har opplevd fordelen av raskt å kunne si opp hele eller deler av husleiekontraktene. Det er en av våre fordeler. Vi gjør leiekostnaden fleksibel, sier Lærum.

Digital satsing

Nå investerer han og Kontorhuset for å tilrettelegge enda bedre for digitale møter.

– På cellekontor er det perfekt å ha digitale møter. Nå legger vi også til rette for at flere kan sitte i det samme møterommet og ha digitale møter med deltakere som er helt andre steder, sier Lærum.

– Det handler om at verden blir mer digital. Uavhengig av kontorløsning, og da tar jeg med dem som sitter i åpne landskap, må du kunne kjøre videomøter. Vi installerer nytt utstyr, og også egne bokser for videomøter hvor flere kan sitte skjermet sammen og ha møter med deltakere andre steder i verden, sier Lærum.

Han ser på det som å tilby enda mer fleksibilitet.

– Fleksibilitet handler om mer enn korte løpetider på kontrakter. Det handler mye om nye måter å jobbe på og nye måter å organisere bedrifter på. Fellesnevneren er mer fleksibilitet, større valgfrihet og mindre reiser til og fra jobb, kontorer og møter.

Hovedkontor sliter

Han spår hovedkontorenes fall.

– Om begrepet hovedkontor ikke forsvinner, så kommer hovedkontorene til å endre seg og bli mindre viktige fremover. Også for hovedkontorene er det en fordel med større fleksibilitet. Det vi har erfart disse ukene kommer vi til å ta med oss fremover. Da handler mye om å bygge inn mer fleksible løsninger og mer digitale løsninger.

– Folk har behov for å utveksle impulser med andre. Hjemmekontor er fabelaktig som unntak, men er ofte ikke like godt egnet idet lange løp. Samtidig sparer vi enormt mye tid på digitale møter. Disse erfaringene kommer vi til å ta med oss videre.

Kontorhuset har 150 cellekontorer og teamkontorer da nyskapningen i Asker åpner om 3 uker. Det gir 450 arbeidsplasser i Drammen, Lier og Asker.

– De fleste åpne plassene i Kontorhusene er inne på teamkontorene til ulike bedrifter. Selv om de har god plass rundt seg, så krever digitale møter for mange av dem som jobber på teamkontorer egne løsninger for at de skal fungere godt, sier Lærum.

Plug and Work! Du skal ikke trenge å bry deg om noe annet enn deg og ditt arbeid. Ta med deg laptopen og plugg deg inn. Bruk tiden din på det du kan, det som skaper verdi og betyr noe. Vi ordner resten.

Vi etablerte oss i Drammen i 2015, i Lier i mai 2019 og vi kommer til Asker i 2020. Våre løsninger skreddersys deg som vil sitte i landskap, eller ha eget kontor, eller ha en box/teamkontor med flere arbeidsplasser i landskap eller kontor som henger sammen. Valget er ditt. Vi har løsningen.