Joar Brunes (CEO i Kople) og Frederic Hauge (Stifter av Bellona) møttes på et av Koples ladesteder fredag. Begge er fornøyde med at Bellonas ladenettverk eRoute71 videreføres som en del av Koples ladenettverk.

Kople kjøper opp Bellonas ladeselskap

Bellona opprettet i 2014 en ladeinfrastruktur med over 20 ladesteder med normalladere, under navnet eRoute71. Nå blir disse laderne en del av Kople-nettverket.

Bellona kontaktet Kople da de så at det var hensiktsmessig at en etablert ladeoperatør tok over det landsdekkende ladenettverket som de hadde jobbet opp. Slik kunne det driftes på en god måte, og bli utviklet videre.

- Vi etablerte eRoute71 for å sette søkelyset på behovet for en ladeinfrastruktur for elbiler i Norge. Etterhvert har store aktører etablert seg og vår jobb er gjort. Vi er veldig fornøyd med at et selskap som Kople, som er en ypperlig aktør for å jobbe videre med elektrifisering, overtar selskapet, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

- Lokasjonene hvor Bellona har opprettet ladesteder er attraktive, og godt besøkt. Bellona har hatt et godt samarbeid med engasjerte lokasjonseiere, som vi gleder oss til å videreføre. Disse lokasjonseierne var ekstra tidlig ute med å se behovet og muligheten for å legge til rette for elbillading. Vi skal sørge for at ladetilbudet også fremover blir relevant og brukervennlig. Dette innebærer å tilby gode og enkle betalingsløsninger på laderne, synlighet i ladekart og å utvide lokasjonene når vi ser at ladekundene har behov for et større ladetilbud. Nå som elbilandelen er såpass mye høyere enn hva den var i 2014, er flere av lokasjonene allerede modne for utvidelse, sier Joar Brunes, daglig leder i Kople.

Kople satser på destinasjonslading, og jobber stadig for å opprette ladetilbud på steder hvor man oppholder seg over lengre tid. Elbilistene ønsker ofte å lade der de er, i stedet for å stoppe å lade langs veien. Slik lading, som ofte foregår over natt, utnytter også strømnettet på en bedre måte. Destinasjonslading er dermed viktig for videre elektrifisering av personbilmarkedet.

- Satsingen vår på destinasjonslading får et godt løft, nå som eRoute71 ladestedene kommer inn i Koples ladenettverk. Vi er stolte av at Bellona har tillitt til at vi kan ta arbeidet deres med eRoute71 videre til nye høyder!

Om Bellona Holding og BEBA:

Bellona Holding AS jobber med etablering og akselerering av grønn industri. Selskapet ble formelt etablert i desember 2010, og er heleid av Miljøstiftelsen Bellona. I dag har selskapet fem heltidsansatte og eier blant annet BEBA AS.

Batteriselskapet BEBA ble etablert i 2016 for å akselerere utviklingen av batteriindustri. BEBA står for ‘Bellona Energystorage, Battery and Applications’ og samler Bellona Holdings arbeid med elektrifisering av transport, rådgivningstjenester for batteriindustri, samt at selskapet driver innovasjon og utvikling av framtidens batterier.

Kontaktperson for Bellona: Frederic Hauge, tlf: 900 35 543.

Om Kople:

Kople bygger og drifter ladeanlegg med lynladere, hurtigladere og normalladere. Koples ladeanlegg er plassert på offentlige parkeringsplasser, ved næringsbygg og butikker, på hoteller og destinasjoner, og i borettslag og sameier. Kople er med lokasjonseieren på hele reisen fra planlegging av et ladeanlegg til finansiering, montasje, drift, og support.

Kople ble etablert i 2019, har i dag 22 ansatte og har hovedkontor på Hønefoss.

Kontaktperson for Kople: Joar T. Brunes, tlf: 958 85 165.

Joar T. Brunes

CEO CEO 958 85 165