Kople skal vokse i Norge og Norden

Kople skal vokse i Norge og Norden

Antall elbileiere i Norge har vokst fra 5000 til 450 000 på 10 år. Med et stort antall elbiler på veiene er det behov for en solid infrastruktur for lading. Kople har tatt en tydelig posisjon som ladeoperatør i Norge, og nå styrkes satsingen ytterligere med investeringsfondet Cube III (Cube) som ny majoritetseier.

- Velger du Kople velger du ikke bare en lader, men du velger en totalløsning. Ved å bistå kundene fra planlegging til montasje, drift og support har vi truffet et behov i markedet det har vært høy etterspørsel etter, sier daglig leder i Kople, Joar T. Brunes.

Kople har sitt utspring i energikonsernet Ringerikskraft. Allerede i 2010 etablerte de, de første laderne til elbil i Hønefoss, og fra da har de bygget kompetanse og erfaring på lading av elbil. Satsingen tok virkelig fart gjennom entreprenørselskapet i konsernet, og i 2021 ble Kople skilt ut som eget selskap for å spisse satsingen og vokse videre.

- Det er fortsatt et betydelig samarbeid mellom Kople og de andre konsernselskapene både innen montasje og kundeservice. Med Ringerikskraft og Cube på eiersiden skal vi fortsatt være totalleverandøren, og i tillegg være godt rustet til å vokse i både Norge og Norden, forteller Brunes.

Markedet for ladeinfrastruktur vokser raskt. Fra Koples oppstart til i dag har de 2000 ladere i porteføljen, og har spesialisert seg på destinasjoner og offentlige ladeanlegg.

- Nå kan du lade med Kople på Geilo, Norefjell og Beitostølen i tillegg til turistattraksjoner som Kistefos Museum. Og vi har en avtale med både Viken og Agder Fylkeskommuner om å tilby ladeløsninger til kommuner i fylket. Felles for kundene våre er ønsket om å få inn kompetanse og gjennomføringsevne til å levere gode ladeløsninger for deres kunder og besøkende. Og når laderne er på plass skal de ikke bruke noe tid på å administrere anlegget, fortsetter han.

Kople har som mål om å ta en aktiv rolle i den videre utviklingen og standardiseringen av bransjen.

- Vi er stolte av å ha bidratt til at det nå jobbes med en standard for universell utforming av ladesteder. Fra starten av har vi søkt dialog og innspill til å for eksempel tilpasse ladestedet til rullestolbrukere. Nå er vi med i en gruppe som koordineres av Statens Vegvesen, og målsettingen er felles retningslinjer for ladeanlegg som skal være tilgjengelig for alle uansett funksjonsnivå, sier Brunes.

Nå bidrar Kople til at det skal være slutt på ladebrikker og et virrvarr av betalingsløsninger. Plug and charge er et bransjesamarbeid som jobber med neste generasjons tilgangsløsning til ladere. Vi gleder oss til at alle kan koble seg til en hvilken som helst ladeoperatør i Norge og Europa uten å gjøre noe. Ved at bilen blir identifisert på ladestedet vil ladingen starte automatisk, og betalingen håndteres sammenlignbart med automatiske bomstasjoner i dag. Fram til det skjer vil Kople legge til rette for at du kan bruke samme tilgangsløsning på tvers av ulike ladenettverk i størst mulig grad. Det betyr at du hos Kople i dag kan velge om du vil lade med den ladeløsningen som følger med bilen, din favoritt ladetjenesteleverandør, eller bruke Koples egne løsninger.

Kople bygger og drifter lyn- og hurtigladeanlegg langs veien og normalladeanlegg til offentlige parkeringsplasser og bygg, destinasjoner, næringsbygg og borettslag og sameier. Kople er med deg hele veien fra planlegging av et ladeanlegg til montasje, drift og support. Vi skal gi enkle ladeopplevelser til alle.

Tine Holm-Hansen

Pressekontakt Marketing & Communications Manager Markedsføring og kommunikasjon +4790923030