​Nyinnsettelser i norske fengsler

Det forundrer meg hvordan staten og regjeringen «sparer penger».

For et par år siden bestemte dagens regjering å legge ned syv fengsler/avdelinger på lav sikkerhet, med begrunnelsen om at soningskøen var borte og det var for mange plasser på lavere sikkerhet i Norge. Dette gjorde regjeringen på tross av råd fra fagmyndigheter, fagforeninger og andre fagpersoner tilknyttet kriminalomsorgen. Kriminalomsorgens Yrkesforbund (KY) sa den gang at man legger ned for mange plasser, for raskt.

Så hva skjer i dag? Jo, man kaller inn domfelte til soning i fengsel med høyere sikkerhetsnivå som skulle vært innkalt til et fengsel med lavere sikkerhet. En fengselsplass på et høysikkerhetsfengsel koster ca. 3000,- kr per døgn, mens det på et av de nedlagte fengslene hadde en døgnpris på ca. 1000,- kr per døgn. Dette er nødvendig for å ta unna soningskøen som har oppstått. Soningskøen har kommet både på grunn av korona, men også fordi man mangler plasser på lav sikkerhet til nyinnsettelser.

Innsettelser i norske fengsler er hjemlet i straffegjennomføringsloven. Straffegjennomføringsloven § 11 sier følgende: «Kriminalomsorgen skal vurdere om domfelte kan settes direkte inn i fengsel med lavere sikkerhetsnivå dersom det er idømt fengselsstraff på inntil 2 år.» Men, det er jo klart at hvis man fjerner nok fengsler med lav sikkerhet så blir vurderingen at man må bruke høysikkerhets plasser for domfelte, som kunne ha sonet under et mildere regime.

Regjeringen har fortsatt anledning til å rette opp sine egne feil ved å gjenåpne et eller flere av de stengte enhetene. Det er verken farlig å innrømme feil, eller å akseptere at tidene forandrer seg. En beslutning tatt for to/tre år siden står seg ikke nødvendigvis i dag.

Tor Erik Larsen
Forbundsleder KY

• Kriminologi, kriminalpolitikk

• kriminalomsorgen