Bjarne Melgaard og Kristiania Design. "Fra lerret til tekstil"

Bjarne Melgaard og Kristiania Design. "Fra lerret til tekstil"

Fra lerret til tekstil: Bjarne Melgaard og Kristiania Design møtes i krysningspunktet mellom kunsten og det kommersielle

I tett samarbeid med Bjarne Melgaard, har Kristiania Design tolket hans verker i en eksklusiv tekstilserie bestående av veggtepper og puter, signert av Melgaard. En rekonstruksjon av Melgaards strek til innovativ tekstildesign.

For å følge sin egen rettesnor og sikre engasjement hos et bredt publikum, er det naturlig for Kristiania Design å også promotere verkene og prosjektet i flere flater og kanaler.

–Vi ønsker å fortelle engasjerende historier om verkene og gi det liv gjennom film og animasjon. Vi mener kunsten fortjener enda større oppmerksomhet utenfor de typiske segmentene, og dem ønsker vi å nå med spennende og underholdende innhold i rommet mellom kunsten og det kommersielle, forteller PR- og kommunikasjonsansvarlig i Kristiania Design, Jan Erik de Lange Gullaksen.

I tråd med dette har Norges ledende animasjonsstudio, Qvisten Animation, tolket tegningen "En ost på en sydhavsøy" gjennom en serie kortfilmer.

–For Qvisten Animation er samarbeidet med Kristiania Design en fascinerende reise som utfordrer oss både teknisk og kunstnerisk. Qvisten Animation lever av å fortelle historier, og det å ta utgangspunkt i et øyeblikk eller ett motiv og gi det liv og handling, er en spennende reise, kommenterer Ove Heiborg, produsent i Qvisten Animation.

Norsk kvalitetshåndverk

I likhet med alle Kristiania Designs produksjoner, er også Melgaard- kolleksjonen produsert av tekstil produsenten Innvik i Stryn – en av Skandinavias ledende produsenter av høykvalitets tekstil siden 1890. Med sitt sterke fokus på design, bærekraft og kvalitet har Innvik vunnet Merket for god design hele fem ganger. Melgaard-produksjonen ble ledet av Innvik AS og tekstilkunstner- og designer Kristina D. Aas.

Prosjektet vises hos Galleri Fineart i Oslo 18 - 24 november.

Tags

Kristiania Design tar utgangspunkt i originalkunst, og samarbeider med kunstnere, museer og gallerier. Med tilgang til kunstverkene tolkes kunsten på nytt, i nær og kreativ dialog med samarbeidspartner Innvik og aktuelle tekstil kunstnere.

Berenike Viktoria Munthe Wulfsberg

Pressekontakt Daglig leder Daglig leder +47 970 02 081