Kronprins Haakon deltar på Pøbelseminar neste uke

Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon deltar både som gjest og på scenen når Pøbelprosjektet arrangerer sitt årlige Pøbelseminar 6. og 7. november. Målet for pøbelkonferansen er å inspirere, engasjere og øke kunnskapen rundt arbeid med og for ungdom som er i ferd med å falle utenfor, eller har falt utenfor de etablerte skole- og arbeidssystemene.

Øvrige gjester er ansatte, ungdom og samarbeidspartnere i og til Pøbelprosjektet, samt deltakere fra offentlig og privat sektor. Felles for alle deltakerne er interessen for sosialt entreprenørskap og arbeid med og for ungdom i Norge. Pøbelseminaret arrangeres for femte året på rad, og Kronprinsen deltar i det faglige programmet 6.november.

Kjente aktører på programmet
Kronprinsparets Fond har samarbeidet med Pøbelprosjektet siden 2011, og det er i denne forbindelse Kronprins Haakon skal på scenen under arrangementet: For å snakke om Fondet og dets arbeid – med og for ungdom. FERD sosiale entreprenører, Ashoka, NHO, Norske Veritas, Vista Analyse med flere står også på det faglige programmet.

Skal kåre Årets Pøbel
Under festmiddagen kåres også «Årets Pøbel», hvor Pøbelprosjektet ønsker å hedre mennesker som gjør en spesiell og unik innsats for ungdom som er i ferd med å falle utenfor, eller har falt utenfor de etablerte skole- og arbeidssystemene. Prisen skal være en anerkjennelse til de om tar ungdom på alvor og «møter ungdom der de er», med målsetting om skoleplass, ut i arbeid eller alternativ aktivisering.

Nominterte til Årets Pøbel 2013:
Geir Svendsen, leder for NAV Arendal
Knut Ove Børseth, gründer av Kjør for livet
Ole Robert Reitan, adm.dir. for REMA 1000
Godi Keller, kåseri- og foredragsholder
Katinka G. Leiner, direktør for FERD Sosiale Entreprenører

Seminaret arrangeres hos Clarion Hotel Tyholmen i Arendal 6.og 7. november.
Les mer om programmet for Pøbelseminaret her:

Om Pøbelprosjektet
Pøbelprosjektet har som mål å få unge mennesker som av en eller annen grunn står utenfor det etablerte skolesystem og arbeidslivet - ut i jobb eller videreutdannelse. Pøbelprosjektet AS har i dag samarbeidsavtaler ned FERD SE, Kronprinsparets Fond og REMA1000. Pøbelen lærer å bruke sine egne ressurser for å oppnå sine mål. Mange pøbler kjenner ikke sine egne ressurser og hvilke muligheter de har - som er attraktive for samfunn og næringsliv. I Pøbelprosjektet lærer de dette. De lærer å bruke egne ressurser for å oppnå sine mål. Les mer på www.pobelprosjektet.no.

For ytterligere informasjon:
Eddi Eidsvåg, eddi@pobelprosjektet.no, tlf. 915 91 697

• kronprinsparets fond
  • kronprins haakon

Kronprinsparets Fond ønsker å sette søkelys på ungdomstiden og fange opp unge mennesker som av ulike årsaker risikerer å falle utenfor. Noen mangler sosial kontakt og trygge voksenpersoner. Andre mangler motivasjon og dropper ut av skolen, eller blir av andre årsaker stående på siden av fellesskapet. I ungdomstiden handler ikke tilhørighet nødvendigvis om lengsel etter noen å være sammen med, men å føle at man er en del av et fellesskap.

Fondet støtter til enhver tid fire prosjekter som ikke bare mottar økonomisk støtte, men også blir en del av et større kompetansenettverk. Alle prosjektene har en ambisjon om å gi unge nye arenaer å lykkes på. Fondet skal bidra til at det arbeidet prosjektene gjør blir enda mer synlig i offentligheten, slik at flere kan se verdien av den, bli inspirert og selv gjøre en innsats.

For året 2013/2014 støtter Kronprinsparets Fond Pøbelprosjektet, Kjør for livet, Gatekunstakademiet og Arbeidsinstituttet i Buskerud.