Bowler kunngjør Defender Rally Series for 2023

Bowler kunngjør Defender Rally Series for 2023 og mulighet for internasjonal deltakelse

• Unikt Defender-mesterskap fra terrengspesialisten Bowler
  • Rallykonkurransen i 2023 tillater internasjonal deltakelse
  • Både høyrestyrte og venstrestyrte biler er for første gang tilgjengelig på grunn av internasjonal etterspørsel
  • UK Championship kjøres over syv runder i Skottland, England og Wales
  • Førerne mottar dedikert racingsupport og infrastruktur fra det erfarne Bowler Works-teamet
  • Ønsker du å delta i 2023-sesongen? Les mer på www.bowlermotors.com

21. oktober 2022, Belper, Derbyshire, Storbritannia – Etter en svært vellykket første sesong med mange spennende løp, har terrengspesialisten Bowler i dag kunngjort Defender Rally Series for 2023. Defender har vist seg å være en svært robust, holdbar og kapabel plattform for utvidelse av serien i Storbritannia og andre steder. Defender Rally Series by Bowler er utviklet både for nybegynnere og konkurranseveteraner og består av 12 team som deltar i ni arrangementer, inkludert syv konkurranser i identiske Defender rallybiler. Etter den første private runden deltar teamene i seks runder med full support, der de vil utvikle både kjøre- og organisatoriske ferdigheter som kreves under åpne løp.

Defender Rally Series by Bowler bygger på populariteten til Tata Elxsi Bowler Defender Challenge i 2022 og er spesialutviklet for å gi deltakerne motorsporterfaring og know-how, noe som legger til rette for progresjon til terrengrallykonkurranser. Bowler kan tilby nødvendig support og opplæring slik at deltakerne kan få de riktige lisensene for å konkurrere i Storbritannia og internasjonalt.

UK Championship tilbyr en inkluderende atmosfære med full teknisk support under alle arrangementer. Teamets profesjonelle tilstedeværelse, med omfattende support og gjestfrihet er et uttrykk for Bowlers unike tilbud og engasjement innen motorsport. Dette har skapt en eksepsjonell lagånd og bygging av relasjoner mellom teamene, og populariteten fortsetter å øke både i Storbritannia og i utlandet.

Pakkene til 2023 UK Championship starter på £ 108 334 (ekskl. mva). Dette inkluderer kjøp og fullt eierskap av en helt ny, fullt konvertert rallybil, basert på den nyeste Defender 90 P300-modellen, administrasjon under ni arrangementer, inkludert syv konkurranser med full fabrikksupport og et dedikert team av racingmekanikere, profesjonell veiledning, tilgang til en fullt utstyrt container og supportenhet, samt opplæring. Konkurransearrangørens påmeldingsavgifter kommer i tillegg til Bowler-pakken.

En rekke ekstra supportalternativer er tilgjengelig, inkludert Arrive og Drive, der rallybilen administreres av Bowler under 2023 UK Championship. Bilene blir profesjonelt håndtert, rengjort, inspisert, reparert ved behov, lagret mellom konkurransene og levert klar til hver runde. Rallyrundene kjøres i avsidesliggende områder rundt om i Storbritannia, så dette alternativet er spesielt attraktivt for de som er travelt opptatt eller internasjonale sjåfører. Andre tilleggsalternativer inkluderer lisensutvikling og individuell opplæring av en profesjonell rallysjåfør.

Calum McKechnie, General Manager hos Bowler, sier: «2022 Defender Bowler Championship gikk over all forventning. Den nyeste generasjonen Defender har vist seg å være en svært kapabel og robust rallybil som fortsetter å overraske og begeistre alle som har opplevd den. Vi setter stor pris på den utrolig tøffe konkurransen mellom lagene, samtidig som bilen har konkurrert aggressivt mot konkurrentene i de åpne rundene. Men det er først og fremst lagånden og muligheten til å bygge relasjoner under mesterskapet som har tiltrukket seg mange nye interesserte kunder.»

Den foreløpige 2023 UK Championship-kalenderen er som følger*:

Runde

Dato

Disiplin

4.–5. mars

Walters Arena

Comp Safari

15. april

Rally Nuts Stages

Avgjøres senere

Comp Safari

8. juli

Nicky Grist Stages Rally

22.–23. september

Trackrod Rally

28. oktober

Cambrian Rally

Avgjøres senere

Hill Rally/Stage Rally (Gravel)

*Alle datoer og arrangementer vil bekreftes senere.

Dave Marsh, Bowler Head of Motorsport, sier: «Vi visste fra vårt første testprogram med en førproduksjonsmodell av Defender at vi hadde grunnlaget for en rallybil som ville levere god balanse og stabilitet under racingforhold – noe som både er viktig for nye førere og gir svært gode kjøreegenskaper for erfarne førere. Den store testen var om deltakerene våre i 2022 var enige, og svaret har vært et rungende ja! Det har vært fantastisk å se bilenes relative ytelse mot svært god konkurranse under de ulike løpene i mesterskapet.»

2023 UK Championship vil dra enda større nytte av Bowlers tradisjoner og erfaring, noe som har hjulpet årets førere med å finpusse ferdighetene sine. 2023-sesongen vil også gi enda tøffere konkurranse i en bil som vekker oppsikt overalt. Bowler er stolte av å kunne tilby unike utfordringer, eventyr og opplevelser som legemliggjør Bowlers lagånd og tradisjoner.

Les mer på www.bowlermotors.com

For mer informasjon om deltakelse i 2023 Defender Rally Series by Bowler, ta kontakt med info@bowlermotorsport.com eller ring +44 (0)1773 824111

Merknad til redaktøren:

Defender-standardspesifikasjoner:

• Modell Defender 90 P300 SE 2,0 liter turbo bensin
  • Effekt/moment 296 hk / 400 Nm
  • Girkasse 8-trinns automat, 4WD
  • 0–100 km/t 6,7 sekunder
  • Toppfart 191 km/t (begrenset i Bowler Mode)
  • Drivstofføkonomi 10,46 km/l
  • CO2-utslipp 260 g/km
  • Tankkapasitet 90 liter
  • Vekt 2 065 kg
  • Lengde 4 583 mm
  • Bredde 2 105 mm
  • Høyde 1 974 mm
  • Akselavstand 2 587 mm
  • Svingradius 11 m

Defender Bowler rallybil er basert på en produksjonsbil med praktiske førerfunksjoner som InControl Security, satellittnavigasjon, klimakontroll og telematikk. Forhåpentligvis slipper førerne å bruke ryggekamera, men klimaanlegget kan være praktisk på varme sommerdager.

Defender Bowler-spesifikasjoner (modifikasjoner fra standard)

Karosseri og chassis:

• Selvbærende, forsterket – minimerer karosseribevegelser og støtter understellsbeskyttelsen
  • Fullt innvendig veltebur integrert med karosseri og hjuloppheng
  • Reservehjulfeste integrert i velteburet
  • Rallyspesifisert girkassetravers
  • Avstivet girkassefeste
  • Forsterket motorfeste
  • Forsterkede underrammer foran og bak
  • Forhjulsoppheng med forsterket tårn
  • Forsterket tårn bak
  • Forsterket radiatorfeste
  • Tilpasset chassis- og underrammefeste

Ytelse:

• Kjøling – forbedret for å møte konkurransebehovene
  • Forbedret girkassekjøling
  • Bowler Sports eksosanlegg
  • Bowler 18" motorsportfelger. forsterket
  • Terrengdekk
  • Skreddersydd hjuloppheng med modifiserte underrammer, nye fjærer
  • Skreddersydde Fox-dempere
  • Racingratt
  • Forbedret luftinntak
  • Øvre wishbone foran er forbedret for å gjenspeile den nye kjørehøydegeometrien

Elektrisk/systemer:

• Integrasjon av ECU-system med racingboks
  • ABS/DSC – rallymodifikasjoner
  • Nytt integrert ledningsnett for nye komponenter
  • Nytt rallyspesifisert dashbord
  • Kontrollenhet for lys/spyler/horn

Obligatorisk:

• Markeringslys bak
  • Dører og sidevinduer bak er erstattet med polykarbonat
  • Alpine Light erstattet av aluminiumspanel
  • Racingseter med spesielle fester
  • Fempunkts racingsele
  • Integrert, håndholdt brannslukningsapparat
  • Elektriske utkoblingsbrytere – innvendig og utvendig
  • Full demontering av alle kollisjonsputesystemer

Design:

• Støtfanger foran er tilpasset ny understellsbeskyttelse
  • Bowler-frontgrill med forbedret luftstrøm
  • Takspoiler bak med forlenget profil og integrert ekstralys
  • Front- og bakskjermlister tilpasset ny understellsbeskyttelse
  • Hjulbueforlengere med tilbehør
  • Dører – beskyttelse på kortere dører

Rallyfunksjon:

• Ekstra pansermonterte vindusspylere – for å takle vannsprut på rallynivå
  • Kjørelys foran for bedre belysning ved mørkekjøring
  • Rallyspesifiserte skvettlapper
  • Full understellsbeskyttelse – 6 mm forsterket aluminiumsdesign
  • Ny girposisjon – optimalisert for sportsseter
  • Girvelgere montert på rattstammen – kun på Bowler
  • Manuell utløsermekanisme for bakdør
  • Hjulbuefôring – økt styrke for å møte rallykravene

Om Bowler

Bowler ble grunnlagt i 1985 med base i Belper i Derbyshire og er banebrytende innen produksjon av dedikerte terrengrallybiler i Storbritannia.

Selskapet har oppnådd internasjonal suksess under terrengrallykonkurranser, og har tidligere deltatt i Dakar Rally, British Hill Climb Championship og French Baja med sine Tomcat-, Wildcat- og Nemesis-modeller, som alle var basert på Defender 90 og 110.

Bowler tilbyr rallyarrangementer til kunder for å gi dem kjøreferdighetene og den tekniske konkurransekunnskapen som trengs for å gjennomføre internasjonale terrengrallykonkurranser.

Bowler er synonymt med ombygginger og modifikasjoner av Defender-modeller, som er utviklet for mer kraft, bedre kjøreegenskaper, bremsing og komfort. Disse kan tilpasses etter individuelle behov og ønsker, inkludert skreddersydde tekniske krav.

Helt siden starten har Bowler hatt et nært samarbeid med Land Rover, noe som ble formalisert med et merkevaresamarbeid i 2012 og førte til opprettelsen av den populære rallyserien Defender Challenge by Bowler i 2014–2016.

Virksomheten ble kjøpt opp av Jaguar Land Rover Group i desember 2019 og er en del av Special Vehicle Operations.

Bowlers motorsporttradisjoner

1985 Drew Bowler begynner å produsere og selge konkurransedyktige safari- og løpsbiler hjemme i Derbyshire

1991 Drew Bowler vinner ARC National Comp Safari

2000 Bowler konkurrerer i det verdensberømte Dakar Rally i Afrika og deretter i Sentral-Europa

2004 Bowler-bil vinner British Hill Rally Championship

2005 Bowlers største Dakar-deltakelse noensinne betyr at de er det nest største fabrikkteamet, med den høyeste fullføringsraten

2006 Bowler-biler vinner både British Baja National Championship og French Baja

2012 Bowler inngår et formelt samarbeid med Land Rover om sponsing, markedsføring og tekniske løsninger

2014 Defender Challenge lanseres for å forberede konkurrentene på Dakar Bowler flytter inn i nytt produksjonsanlegg

2016 CSP-utviklingen starter Drew Bowler, selskapets grunnlegger, dør dessverre i november

2018 Bowler-biler tar første-, andre- og fjerdeplass under Tuareg Rallye

2019 Jaguar Land Rover kjøper Bowler

2020 Bowler inngår en lisensavtale med Jaguar Land Rover om å produsere en Defender Station Wagon for kjøring på vei – med kodenavnet CSP 575

Bowler bruker Defender-navnet under lisens fra Jaguar Land Rover.