TYNNSLITT TILLIT: – Pasientene og fastlegene har smurt seg med tålmodighet lenge nok. Tilliten er tynnslitt, advarer Anne-Karin Rime. Foto: Legeforeningen/Thomas B. Eckhhoff

RNB 2022: Alarmerende for fastlegeordningen

– Det er oppsiktsvekkende ambisjonsløst og skuffende at regjeringen ikke evner å prioritere en eneste krone til en kriserammet fastlegeordning, sier Anne-Karin Rime, president i Legeforeningen.

Regjeringen la torsdag 12. mai fram sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Det kommer ingen midler til fastlegeordningen. Til tross for at regjeringen Støre gikk til valg på å redde fastlegeordningen, står ytterligere 30 000 personer uten fastlege siden valget i fjor høst. Nå er det totalt over 150 000 som ikke får oppfylt retten til fastlege.

– Vi er innforstått med at fastlegekrisen ikke løses i revidert nasjonalbudsjett. Men det er full enighet om at det haster med et betydelig løft for å løse den kritiske situasjonen i fastlegeordningen. Vi forventer derfor at regjeringen bruker enhver anledning til å styrke ordningen. Vi har etterlyst en offensiv og varig satsing. Hittil har den uteblitt, understreker Rime.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol sa i valgkampen at det mest effektive tiltaket er å øke basistilskuddet, og det kunne man raskt gjøre i en tilleggsproposisjon.

– Regjerningen fremstår helt handlingslammet. Nå vil enda flere miste fastlegen sin. Det er regjeringens ansvar, uttaler Nils Kristian Klev, leder i Allmennlegeforeningen

Helsedirektoratet slår nå fast at det haster med umiddelbare tiltak på både kort og lang sikt. Direktoratet frykter at ordningen vil falle sammen.

– Pasientene og fastlegene har smurt seg med tålmodighet lenge nok. Tilliten er tynnslitt, advarer Rime.

Legeforeningen støtter tiltakene i handlingsplanen for allmennlegetjenesten.

– Det trengs mer midler. De skulle kommet nå. Vi trenger ikke en ny handlingsplan, men nok penger slik at tiltakene får effekt, avslutter Klev.

Legeforeningen er Norges største medisinske fellesskap. Over 38 000 medisinstudenter og leger er medlem hos oss. Vi organiserer 95 prosent av alle yrkesaktive leger i Norge. Våre medlemmer har et unikt, trippelt medlemskap. De er medlem i en yrkesforening, en fagmedisinsk forening og en lokal forening. Legeforeningen er landets eneste komplette profesjonsforening. Vi tar vare på legene gjennom hele livet, enten de er studenter, yrkesaktive eller pensjonister.

Siden 1886 har Legeforeningen kjempet for legene og faget de brenner for. Det gir en bedre helsetjeneste. Vi er foreningen for alle leger, hele livet. Fellesskapet gjør oss sterkere.