Lexus er kundenes favoritt for niende året på rad

Luksusbilmerket Lexus går nok en gang helt til topps i den omfattende og prestisjetunge undersøkelsen Autoindex, som måler hvor fornøyde eierne er med bilmerket sitt.

Autoindex henger høyt i bilbransjen fordi den ser på hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke. For niende året på rad vinner Lexus kåringen, der over 11.000 bilkjøpere har gitt sin mening.

- Vi er like spente hvert eneste år. Nok en gang må vi klype oss selv i armen. En slik tilbakemelding er en helt fantastisk anerkjennelse fra våre kunder om at de setter pris på kvalitetsbilene og servicen våre forhandlere leverer , sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

Kundenes begeistring for Lexus merkes i disse dager ved den store interessen for Lexus UX 300e, som er den første elbilen fra Lexus på markedet. Bilen kommer til Norge til høsten, men biler for prøvekjøring er allerede på plass hos alle Lexus forhandlere.

- Det er en bil mange av våre lojale kunder har ventet lenge på, og vi har forventninger om at elbilen vil være med å løfte kundetilfredsheten ytterligere.

Autoindex utføres årlig av Loyalty Group International og følgende vurderes: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent). Lexus vant i år igjen i alle kategorier. Totalscoren øker sammenlignet med fjoråret, og avstanden til nummer to går fra 30 til 41 poeng.

- Det er ingen tilfeldighet, men er resultatet av den systematiske tilnærmingen vi kaller omotenashi. Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. For oss handler det om vår dedikasjon til kunden og produktet, og hvordan det eksempelvis brukes enormt mye tid på å perfeksjonere detaljer. Vi skal forutse våre kunders behov og alltid levere noe mer enn det som er forventet. Det høres svevende ut, men ni år på rad har vi fått bevist at tilnærmingen gir konkrete resultater, sier Jahnsen, og legger til:

- En forhandler sa det treffende: Hos Lexus begynner kundereisen for alvor i det kontrakten er signert. Der skiller vi oss nok ut fra mange i vår egen og andre bransjer.

For mer informasjon:

Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus Norge: kej@lexus.no / +47 905 82 419