Lexus gjør det enklere å bytte til elbil

Langt over halvparten av dagens diesel- og bensinbileiere som mangler lademulighet for elbil hjemme, oppgir at de har mulighet for å installere lader. Nå gir Lexus bort ladeboks eller et gratis år med hurtiglading til alle nye elbilkjøpere for å gjøre overgangen til et nullutslippskjøretøy enklere.

Det ble i fjor sommer et krav om å installere ladeboks hjemme til elbil dersom du skal lade elbilen på fast basis. Dette kan utgjøre en barriere for mange potensielle elbileiere. I en undersøkelse NAF utførte tidligere i år gjengitt av Elbil24, oppgir 66 prosent av diesel- og bensinbileiere at de mangler lademuligheter hjemme. 77 prosent av disse sier at de har mulighet til å installere lader. Dette utgjør viktig kundegruppe å oppnå nullutslipp for biltransporten, og Lexus har lansert en kampanje som innebærer en gratis ladeboks til alle privatkunder som kjøper elbil fra Lexus før nyttår.

­– Hjemmelading av elbilen med ladeboks er det beste alternativet for elbileiere. Dette gjør at du kan lade gjennom natten på en enkel og trygg måte. Det er for mange også den rimeligste ladeformen. Vi ønsker å bidra til å fjerne barrieren som pekes på at diesel- og bensinbileiere som mangler lademulighet hjemme, men har mulighet for å installere dette, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge som importerer Lexus i Norge.

Det er få uker siden Lexus annonserte sin beslutning om kun å tilby elbiler i det norske markedet fra årsskiftet. Ideen om en kostnadsfri ladeboks ved nybilkjøp kommer i forlengelsen av dette. For nye elbilkunder som allerede har ladeboks, vil alternativet være et Lexus ladekort med 10.000 kroner til hurtiglading, noe som tilsvarer om lag et års forbruk. Dette kortet gir tilgang til et av de største offentlige ladenettverkene i Europa med over 570.000 ladepunkter, og inkluderer de største ladeoperatørene i Norge. RFID-kortet tappes på ladestasjonen for å starte lading, og det gjør at det ikke er behov for egne ladeapper.

Tiltakene bidrar til å gjøre opplevelsen av å kjøp og eie en bil enda mer smidig. Dette er en viktig del av det Lexus kaller omotenashi, som er det japanske ordet for gjestfrihet, og som handler om å tilby den ultimate opplevelsen for kunden gjennom en dedikasjon til kunden og produktet.

– Vi er utrolig stolte over at vi i 12 år på rad har gått seirende ut av kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex. Også blant elbileiere er vi det bilmerket som gjør det best i den prestisjefylte kåringen. Vår suksessoppskrift heter omotenashi, og vi ser stadig etter hvordan vi kan forbedre kundeopplevelsen ved å kjøpe og eie en Lexus ytterligere, sier Pawlak.

• ux 300e
  • rz