Lexus passerer 5 millioner leverte luksus SUVer

Lexus passerer 5 millioner leverte luksus SUVer

• Lexus første SUV, LX, fikk sin debut i 1996
  • I 1998 kom den første RX-modellen, som ble skjellsettende for luksus-crossover-markedet
  • På verdensbasis består nå utvalget av seks SUVer og crossovere: UX, NX, RX, RX L, GX og LX
  • Av i alle solgte Lexus SUVer Vest-Europa har 96 % hybrid drivlinje
  • Modellutvalget vil vokse videre i 2020 med helelektriske UX 300e

Tidligere i sommer passerte Lexus en milepæl med 5 millioner solgte luksus-SUVer og crossovere. Bilmerket Lexus så sin begynnelse i 1989 og lanserte sin første SUV i 1996 (LX). To år senere kom RX og la grunnlaget for luksus-crossover-segmentet, som skulle bli den aller mest populære kategorien blant Premium-kjøperne. Ettersom forbrukernes preferanser utviklet seg verden over, utvidet Lexus sortimentet med den barske SUVen GX, den mellomstore crossoveren NX og den urbane crossoveren RX. I dag utgjør Lexus’ SUVer og crossovere om lag to tredeler av salget til det japanske luksusmerket, som er å finne i 90 markeder verden over.

I løpet av årene har hver enkelt SUV- og crossover-modell bidratt til å drive merkevaren fremover. Dette er takket være en blanding av slående design, eventyrlyst, det berømte Lexus-håndverket og sofistikert teknologi som sammen utgjør helt unike kjøretøy og stadig skaper nye, lojale Lexus-kunder.

Lexus’ crossovere (RX RX L, NX og UX) er tilgjengelige både som fullhybrid og med bensindrevet drivverk, og har blitt populære over hele verden. I 2005 kom den banebrytende nyheten RX 400h - den første SUVen som benyttet hybridteknologi. I dag er rundt en tredel av Lexus’ SUVer verden rundt hybrider, og så mye som 96 % i Sentral- og Vest-Europa.

Lexus samlede SUV-salg globalt:

Modell Lanseringsår Antall solgt per 30. juni 2020
LX 1996 487,229