Lexus RC F og RC F Track Edition får sin debut i Detroit

• Fornyet Lexus RC F får høyere ytelse og forfrisket design
  • Nye RC F Track Edition tilbyr eksklusive oppgraderinger laget for entusiaster

Med en frisk oppgradering har RC F coupe nå fått høyere ytelse, fornyet styling, samt en helt ny Track Edition i begrenset antall.

RC F

Lexus RC F Coupe får et bredt spekter av endringer designet for å øke ytelsen og friske opp utseendet. Ett av de første målene for ingeniører var å redusere vekten uten å gå på kompromiss med raffinement og soliditet. På bakre hjuloppheng er det nå benyttet hule aksler, foran er vekten redusert fra mer kompakt inntaksmanifold og klimaanlegg. Ved bytte til flere aluminiumskomponenter i understellet reduseres også vekten mens stivheten opprettholdes.

For ytterligere å finjustere RC F-følelsen, er det nå stivere foringer for de bakre fjærarmene og styrestangsinnfestingene. Stivere motorfester ble også brukt til å bedre overføre kraften til den selvpustende 5,0-liters V8-motoren, en av de siste motorene av denne typen som er tilgjengelig i en luksus-coupe.

Det er også subtile, men viktige endringer i stylingen av RC F som legger til elementer for å ytterligere forfine det aggressive uttrykket. Frontlysene blitt oppdatert til en design som har stablede LED-lamper og integrerte kjørelys. Formen på signaturgrillen har blitt endret ved å legge til en leppe som strekker seg over den nedre del av støtfangeren. Nye baklykter pakkes pent inn i en fornyet støtfanger for å gi RC F et renere, mer meislet utseende.

Motor: 5.0 liter V8

Ytelse: 464 hk

Dreiemoment: 520 Nm/4800 omdr.

Akselerasjon 0-100 km/t: 4.5 sekunder ved bruk av launch control

RC F Track Edition: En høyere grad av F

Den begrensede produksjonsmodellen RC F Track Edition er langt mer enn en tilbehørspakke. Sportsmodellen er utviklet med ved hjelp av erfaring fra Lexus-racing i Super GT og IMSA-serien, og er designet for å levere eksepsjonell ytelse som entusiaster enkelt kan utnytte under en rekke forhold.

Et sentralt forbedringsområde er RC F Track Editions aerodynamikk. Nedre del av frontfangeren er laget av karbonfiber for å redusere vekten, men er også designet for å øke marktrykket for bedre grep og mer presis styring. På bakre del av bilen erstatter en fast vinge laget av karbonfibre den aktive spoileren som tilbys på standard RC F. Den faste vingen er ikke bare lettere, den gir dobbelt funksjon ved samtidig å redusere luftmotstand og samtidig legge til marktrykk. Resultatet er opptil 26 kg ekstra marktrykk i forhold til den aktive bakspoileren.

Som for standardmodellen var vektreduksjon et sentralt fokusområde for Track Edition. Foreløpige estimater viser en total reduksjon på mellom 70-80 kg sammenlignet med forrige RC F. Enda viktigere, var fokuset fra ingeniørene om å kutte vekt der hvor man får de største dynamiske forbedringene, nærmere bestemt uavfjæret vekt.

Med dette målet i tankene, er hver Track Edition-modell oppgradert med Brembo karbon keramiske bremserotorer. De er ikke bare vesentlig lettere enn sine motstykker i stål, de er også bedre i stand til å motstå den ekstreme varmgangen som er forbundet med kjøring på bane. De er omgitt av et sett med lette 19 "BBS smidde hjul som har et design avledet fra RC F GT3 racing. Mellom hjulene, bremserotorer og kalippere har Track Edition en reduksjon på 25 kg i uavfjæret vekt på fremre del av bilen alene.

Ytterligere vekt ble fjernet ved å benytte karbonfiber for tak og panser, samt bytte til en karbonfiberinndeling bak baksetene og en karbonstøtfangerforsterkning. Mange av disse karbonfiberdelene er laget på samme linje som leverte Lexus LFA i løpet av toårs produksjonsløp. En standard titan lyddemper og eksosrør er enda et område der Track Edition har redusert vekt. Bruk av titan er sjeldent sett på produksjonsbiler, noe som ikke bare reduserer den totale vekten av de enkelte delene, det gir også Track Edition et polert utseende med en unik lyd.

Den lyden er også verdt å forsterke, da Track Edition bruker samme normalt aspirerte 5,0-liters V8 som finnes i standard RC F.

For å gi Track Edition et mer eksklusivt utseende på innsiden, kommer den med et rødt skinninnteriør som standard med Alcantara setetrekk og rød karbon trim på dørene og dashbordet. Kun to utvendige farger vil være tilgjengelige: Ultra White og Nebula Matte Gray, en eksklusiv farge kun tilgjengelig på Track Edition.

Både RC F og RC F Limited Edition vil bli satt i produksjon fra mars 2019.

• Livsstil, mote, fritid