VIRTUELT PRØVERM: I ThinQ Fit Collection lages det en virtuell avatar av deg, som kan prøve på klær. Du for også forslag til hvor disse kan kjøpes.

CES 2020: LG introduserer nytt rammeverk for AI-teknologi

LGs teknologisjef fortalte under pressekonferansen på CES 2020 om fremtidens planer for kunstig intelligens, beskrevet gjennom fire nivåer av AI-opplevelser.

LAS VEGAS, 9. januar 2020 — Under CES 2020 presenterte LG Electronics (LG) teknologisjef og administrerende direktør, Dr. I.P. Park, et rammeverk for framtidens utvikling av kunstig intelligens (AI). Det konseptuelle rammeverket går under navnet “Levels of AI Experience: the Future of AI and the Human Experience”. Det er tilpasset LGs ThinQ-varemerke og bedriftens ambisøse visjon om å forandre hvordan vi opplever hverdagen, gjennom å koble forskjellige deler av våre liv med intelligente berøringspunkter.

Dr. Park forklarte i sitt foredrag at det i jungelen av AI-relaterte ideer og konsepter er viktig å dele et strukturert rammeverk for AI-utvikling med bransjen, for å best kunne skape meningsfulle resultater for kundene. Jean-François Gagné, gründer og administrerende direktør for Montreal-baserte Element AI, var også oppe på scenen. Gagné og Dr. Park diskuterte utviklingen av rammeverket og hvordan bransjen har et særlig ansvar for utviklingen av fremtidens teknikker på dette feltet. De snakket videre om de fire nivåene av AI-opplevelser (AIX). Disse er effektivitet, personalisering, resonnement og utforsking.

Effektivitet, som er det første nivået, er de spesifikke enhetene og systemfunksjonene som kan automatiseres gjennom enkle kommandoer. Dette er for eksempel mulig med de fleste talestyrte og AI-baserte produkter på markedet i dag. På dette nivået justerer AI automatisk ytelsen i henhold til forhåndsdefinerte sensorparametere. Et eksempel på dette er LGs ThinQ-klimaanlegg, som via smarte sensorer oppdager om det er mennesker i rommet og justerer temperaturen og luftstrømmen deretter.

Personalisering, som er neste nivå, fokuserer på mønsterlæring for å optimalisere og personalisere enhetens funksjoner. I følge Gagné kan AI-drevne enheter og tjenester på dette nivået samle inn data fra interaksjoner med miljøet og brukerne, samt gjenkjenne mønstre, og bruke dette for å forbedre deres evne til effektivt å utføre oppgaver og skape enklere brukerinteraksjoner.

Resonnement, det tredje nivået, beskriver AI som bruker såkalt ”impact learning”. Dette skjer gjennom den kombinerte intelligensen som et system bestående av flere forskjellige enheter og tjenester har. Ved å forutse årsaken til visse mønstre og atferd, kan AI på dette nivået bedre forutsi og fremme positive resultater for brukeren.

I fremtiden vil utforskning, nivå fire, være det endelige målet for LGs AI-teknologi, ifølge Dr. Park. Ved å bruke et konsept som kalles eksperimentell læring basert på vitenskapelige metoder, kan AI-baserte systemer utvikle nye ferdigheter ved å lage og teste hypoteser. Dette vil la AI-systemene lære og forbedre seg selv, noe som igjen vil skape merverdi for brukerne.

I tillegg presenterte Dr. Park en rekke forskjellige AI-innovasjoner som stilles ut under årets CES-messe. LG ThinQ Zone viser for eksempel hvordan selskapets AI-produkter og tjenester samhandler og tilpasser seg hverdagen. Resultatet er en enorm merverdi for kunden. LGs ThinQ Home-opplevelse starter ved inngangsdøren, der ansiktsgjenkjenning og vennegjenkjenning i LGs Smart Door sikrer at gjesten har tilgang før døren låses opp. Når du reiser hjemmefra, kan den innebygde skjermen i smartdøren presentere relevant informasjon, som blant annet vær og trafikk. Døren kan også instruere alle LG ThinQ-enheter til å gå over i strømsparingsmodus når ingen er hjemme.

I sin Connected Auto Zone vil LG vise frem en mer personlig opplevelse for bilpassasjerer, som gjør det mulig for både sjåfører og passasjerer å ta med seg hjemmets bekvemmeligheter ut på landeveien. Den tilkoblede billøsningen er basert på LGs webOS Auto-plattform og er utviklet i samarbeid med bilstolprodusenten Adient. OLED-skjermene i bilen lar for eksempel brukerne fortsette å se filmen de begynte på hjemme.

I ThinQ Fit Collection Zone kan besøkende oppleve virtuell mote uten å måtte gå inn i et prøverom. LG ThinQ Fit er en videreutvikling av selskapets originale Smart Mirror-konsept. Systemet bruker 3D-kameraer for å måle brukerens kropp og deretter lage en virtuell avatar som brukes til å teste virtuelle klær. Teknologien drar nytte av Big Data for å produsere klesforslag som er tilpasset brukeren, samt foreslå steder klærne kan kjøpes.

Og hva ville CES vært uten roboter? LGs robotløsninger vil imponere besøkende med sine kulinariske ferdigheter, effektivitet og førsteklasses gjestfrihet i fremtidsrestauranten CLOi's Table Zone. Der styrer LGs CLOi-roboter hele virksomheten, alt fra å ta bestillinger og lage mat, til servering. Her kan gjestene gjøre sine bestillinger i ThinQ-appen og via smarte høyttalere, smart-TV eller en smarttelefon.

Opplev dette og mye mer på LGs CES-messestand (# 11100), Central Hall, Las Vegas Convention Center, fra 7. til 10. januar. Hold deg oppdatert på nyheter og aktiviteter i regi av LG under CES 2020 ved å følge # LGCES2020 på sosiale medier.

LG Home Entertainment Company (HE) er en fremtredende global produsent av flatskjermer og lyd- og videoprodukter for hjemmebruk og profesjonelt. LG HE omfatter blant annet LCD- og plasma-tv, hjemmekinosystem, Blu-ray-spillere, lydkomponenter, videospillere og plasmaskjermer. LG streber alltid etter å føre teknikken fremover med fokus på å utvikle produkter med smarte funksjoner og stilrent design som møter de globale konsumentenes behov. LGs forbrukerprodukter inkluderer CINEMA 3D Smart-TV, OLED-TV, IPS-monitorer samt hjemmekinoanlegg, Blu-ray-spillere og eksterne lagringsenheter. LGs kommersielle B2B-produkter inkluderer digital signage, hotell-TV, videokonferansesystem og IP-sikkerhetskameraer.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.