LG åpner for at andre TV-produsenter og partnere kan ta i bruk webOS

LG åpner for at andre TV-produsenter og partnere kan ta i bruk webOS

LG tilbyr nå den populære plattformen og de integrerte innholdstjenestene til andre produsenter, slik at flere kan få nyte gode TV-opplevelser med webOS.

LG Electronics (LG) kunngjør i dag at selskapets populære webOS TV-plattform vil gjøres tilgjengelig for andre TV-produsenter og partnere. Dette er unikt i TV-bransjen, da normen er at produsentene har sine egne operativsystemer. LG vil også utvide sin kompetanse slik at de kan videreutvikle webOS-plattformen for andre TV-produsenter. Dette har potensial til å transformere TV-virksomheten for teknologi- og innholdsleverandører, samtidig som det øker LGs egen tilstedeværelse i det globale hjemmeunderholdningsmarkedet.

LGs webOS har siden sin introduksjon i 2014 levert kritikerroste brukeropplevelser til LG TVer. Nye produsenter som tar i bruk webOS TV-systemet vil nå få tilgang til det velkjente og anerkjente brukergrensesnittet, samt funksjoner som stemmesøk og -kontroll, integrerte AI-algoritmer og enkle tilkoblingsmuligheter. Med LG webOS TV får partnere også tilgang til en stor mengde innhold, fra leverandører som Netflix, YouTube, Amazon Prime Video og DAZN*. I tillegg kommer webOS med LG Channels, som er selskapets kostnadsfrie premium innholdstjeneste. Kompatible TV-modeller kan også ta i bruk den dedikerte Magic Motion-fjernkontrollen.

LES OGSÅ: LG Lanserer webOS 6.0

Over tjue forskjellige TV-produsenter har allerede forpliktet seg til webOS-partnerskapet. Dette inkluderer merker som RCA, Ayonz og Konka. I fremtiden forventer selskapet at enda flere benytter seg av denne muligheten. WebOS-økosystemet støttes av en rekke teknologipartnere, blant annet Realtek, Nuance, Gracenote, CEVA og Universal Electronics.

– WebOS-plattformen er en av de enkleste og mest praktiske måtene å få tilgang til millioner av timer med film og TV-serier på, sier Park Hyoung-sei, administrerende direktør i LG Home Entertainment Company.

– Ved å ønske andre produsenter velkomne til å ta i bruk webOS-økosystemet, tar vi en ny retning som vil gjøre de fantastiske brukeropplevelsene og funksjonene fra LG TVer tilgjengelige for en mye større gruppe mennesker. Vi ser frem til å ønske de nye kundene velkommen til den vidunderlige webOS-verdenen, uttaler Hyoung-sei.

*Tilgjengelige apper varierer fra region til region.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.