LG lanserer OLED-skjermen UltraGear 48GQ900

LG lanserer OLED-skjermen UltraGear 48GQ900

En 48-tommers OLED-gamingskjerm med en responstid på 0,1 ms og 4K-oppløsning for kravstore spillere

Oslo, 31. august 2022 - LG Electronics (LG) lanserer i dag den 48-tommers store skjermen UltraGear 48GQ900 i Norden. Fremtredende ved produktet er at skjermen bruker bakgrunnsbelysning av OLED-typen, hvor responstiden er 0,1 ms og kontrastforholdet er 1 500 000:1. I tillegg har UltraGear 48GQ900 et unikt formspråk med Hexagon Lighting, som står for RGB-lyseffekter.

Med formatet i 48-tommer forbedrer UltraGear 48GQ900 spillopplevelsen uansett om den er plassert i et dedikert spillrom, på et tradisjonelt skrivebord eller i stuen som et substitutt for TV-en. Uavhengig av om skjermen brukes til gaming på PC eller til de nyeste spillkonsollene, vil brukerne kunne nyte av maksimal innlevelse takket være OLED-teknologiens overlegne svarthet og responstid – og et nytt, avansert matt reflektorfilter skiller skjermen fra tradisjonelle TV-paneler.

Produktserien UltraGear inkluderer LGs dedikerte ­gamingskjermer for de mest kravstore forbrukerne. Responstid og høy oppdateringsfrekvens er avgjørende og takket være et lynraskt OLED-panel klarer UltraGear 48GQ900 å skifte pikselnyanser på 0,1 ms (grå-til-grå). Oppdateringsfrekvensen er 120 Hz, eller maksimalt 138 Hz med overklokking. Med 10-biters fargedybde per piksel viser skjermens 1,07 milliarder farger og dekker 99 prosent av fargeområdet DCI-P3. Oppløsningen er 4K UHD (3 840 × 2 160 piksler).

– LG er største i verden på OLED, og etterspørselen etter større skjermer øker. Vi ønsker å introdusere en stor gamingskjerm med alle de fordelene OLED-teknologien tilbyr, med veldig rask responstid og høy kontrast. UltraGear 48GQ900 forbedrer alle typer gamingopplevelser for de som liker større skjermer, ikke bare gjennom LGs teknologi, men også takket være AMD FreeSync- og G-Sync-støtte, sier Christian Emmertz, IT-produktspesialist hos LG Nordic.

Gamingspesifikke funksjoner hos UltraGear 48GQ900 inkluderer blant annet Dynamic Action Sync, en funksjon for å redusere input lag, samt ulike overlay moduser med blant annet FPS-tellere og et trådkors som gir brukerne overtak i spill som ikke tilbyr dette. UltraGear-seriens prisbelønte spill-GUI gir rask tilgang til disse modusene i tillegg til mange flere. Adaptiv synkronisering for PC blir dekket ved hjelp av AMD FreeSync Premium og Nvidia G-Sync Compatible. For gaming på de nyeste generasjoners spillkonsoller synkroniseres bildet med HDMI VRR.

Selv lydopplevelsen er utover det normale for en gamingskjerm. Med det innebygde stereosystemet i UltraGear 48GQ900 er utgangseffekten på 20 watt per kanal, samtidig som at den 4-pinners hodetelefon-/mikrofontilkoblingen har støtte for virtuell 3D-lyd i henhold til DTS Headphone:X. De som ønsker å bruke sitt eget eksterne lydsystem kan koble til dette med den optiske SPDIF-utgangen.

LG UltraGear 48GQ900 er tilgjengelig i norske butikker fra 12. september 2022, til en veiledende pris på 16 990 NOK. UltraGear 48GQ900 vil vises for første gang under EM-finalen i League of Legends som går av stabelen 10. – 11.september i Malmø Arena.

Spesifikasjoner LG UltraGear 48GQ900:

Størrelse

120,7 cm (47,53 tommer)

Oppløsning

4K UHD 3840 x 2160 piksler

Oppdateringsfrekvens

120 Hz (138 Hz overklokking)

Størrelsesforhold

Paneltype

OLED

Lysstyrke (vanlig)

330 cd/m²

Kontrast (vanlig)

1 500 000:1

Fargedybde

10 biter per piksel (1,07 milliarder farger)

Fargemetning (vanlig)

99 % DCI-P3

HDR

HDR10

Responstid

0,1 ms (grå til grå)

Adaptiv synkronisering

AMD FreeSync Premium

HDMI VRR

Nvidia G-Sync-kompatibel

Bildetilkoblinger

1 x DisplayPort 1.4

3 x HDMI 2.1

Gaminfunksjoner

Dynamic Action Sync

Black stabilizer

Trådkors

FPS-teller

Hodetelefonutgang

Ja, 3.5 mm (DTS hodetelefon:X)

Høyttalere

2 x 20 watt

Lydutgang

SPDIF (optisk)

VESA-feste

300 x 200mm

Fjernkontroll

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.