LG OG GOOGLE INTRODUSERER GOOGLE NEXUS 5

LG OG GOOGLE INTRODUSERER GOOGLE NEXUS 5

Den slankeste og raskeste Nexus-mobilen hittil er nå tilgjengelig online i utvalgte markeder. Salget i resterende markeder starter i midten av november.

OSLO, 1. november 2013 – Etter suksessen til Nexus 4 har LG og Google på nytt samarbeidet om å utvikle den første smarttelefonen som leverer den nyeste versjonen av operativsystemet Android, Android 4.4 «KitKat». Nexus 5 er fylt med nye funksjoner og er den slankeste og raskeste Google Nexus-mobilen hittil.

Med imponerende 5-tommers full-HD IPS-skjerm, er Nexus 5 utstyrt for å gi deg en stor visuell opplevelse. Denne lettvektsmodellen leveres i to ulike versjoner, en med 16 GB og en med 32 GB innebygd minne. Resultatet er den perfekte kombinasjonen av kraftig ytelse, funksjonalitet og brukervennlighet, takket være LGs anerkjente kvalitetsmaskinvare og det beste av Googles programvarer og tjenester.

– LG er stolte over å igjen kunne samarbeide med Google om å utvikle den raskeste og kraftigste Nexus-mobilen noensinne, sier Dr. Jong-seok Park, president og adm. direktør i LG Electronics Mobile Communications Company. Nexus 5 kombinerer utsøkt funksjonalitet med et moderne design, og er et bevis på det høye nivået av innovasjon som oppnås når to store selskaper forenes for andre gang.

–Vi er veldig glade for å samarbeide med LG på denne nye Nexus-modellen, sier Sundar Pichai, senior visepresident for Android, Chrome og Apps i Google. Google Nexus 5 er den slankeste og raskeste Nexus-mobilen til dags dato, og legger de siste nyvinningene fra Android 4.4 «KitKat» rett i hendene på forbrukerne.

Fang øyeblikkene som betyr noe
Kameraet i Nexus 5 er utstyrt med LG Innoteks kritikerroste optiske bildestabilisator, som første gang ble introdusert i LGs mobiltelefon G2. Sammen med et kamera med 8 MP, lengre eksponeringstid og mindre uskarphet og støy, er Nexus 5 enestående i situasjoner med dårlig lys. Nexus 5 inneholder også Photo Sphere, noe som gjør det enkelt å ta en serie med enkeltbilder og sette dem sammen til et 360-graders bilde. Google kan også gjøre bilder og videoer fra innholdet i biblioteket ditt Auto Awesome for deling med venner og familie. Den forbedrede HDR+-funksjonen i Nexus 5 tar en serie med bilder og setter dem sammen til et perfekt bilde med et større omfang av skygger og lys, regnet ut fra de ulike eksponeringsnivåene og fargeinformasjonene i bildeserien.

Fullspekket med kraft og hastighet
Nexus 5 er verdens første smarttelefon med 4.4 Android «KitKat», som tilbyr all kompetansen til Google i en slank og lett enhet som likevel kjennes solid og robust ut. Sammen med den svært raske Snapdragon 800-prosessoren og 4G/LTE, kan Nexus 5 også skilte med en 445 ppi full-HD IPS-skjerm med avansert in-cell touch-teknologi som gir raskere berøringsrespons, skarpere bilder og bedre synlighet utendørs. Disse funksjonene er pakket inn i et moderne, slankt design som ikke etterlater noen tvil om at dette er Googles fremste smarttelefon.

Det beste fra Google
Android 4.4 er rask og kraftig, men samtidig enkel å bruke. Det nye grensesnittet for samtaler foreslår automatisk de personene som du mest sannsynlig ønsker å ringe til, samtidig som Caller ID fra Google viser hvilken bedrift en innkommende samtale kommer fra, selv om telefonnummeret ikke er lagret i kontaktlisten. Brukerne kan sende og motta tekstmeldinger direkte fra Hangouts, og Hangouts for Android støtter nå deling av steder.

Med Gmail, Chrome, Calendar, Maps, Drive og Hangouts, hjelper Nexus 5 brukeren med å håndtere hverdagen gjennom kjente og brukervennlige applikasjoner. Med Google Now er det enkelt å starte et stemmesøk ved bare å si "Ok, Google" og med mer enn én million apper, spill, filmer, bøker og musikk på Google Play, er det enklere enn noensinne å finne det du leter etter.

Nexus 5 blir tilgjengelig uten abonnement, og i fargene svart og hvit, på Google Play fra og med i dag. Salget starter i markedene USA, Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Spania, Storbritannia, Australia, Korea og Japan. Tilgjengelighet i andre markeder i Europa, Sentral- og Sør-Amerika, Asia, CIS og Midtøsten vil starte i midten av november via lokale forhandlere og operatører.

Tekniske spesifikasjoner

·  Prosessor: Qualcomm® Snapdragon™ 800 med 2,26 GHz Quad-Core Krait CPU

·  Operativsystem: Android™ 4.4, KitKat®

·  Skjerm: 5 tommer (faktisk størrelse, 4,95 tommer) full-HD IPS (1920 x 1080 piksler)

·  Nettverk: CDMA/1xRTT/EVDO, GSM/GPRS/EDGE, WCDMA/HSPA+, LTE

·  Innebygd minne: 32 GB / 16 GB

·  RAM: 2 GB

·  Kamera: 8 0 MP med OIS / Frontkamera 1,3 MP HD

·  Batteri: 2300 mAh Li-Polymer (innebygd)

·  Størrelse: 137,84 x 69,17 x 8,59mm

·  Vekt: 130g

·  Annet: Trådløs ladning, NFC

Høyoppløselige bilder
For høyoppløselige produktbilder, gå til LGs bildearkiv og skriv ”Nexus 5” i søkefeltet til venstre.

Pris og tilgjengelighet
Nexus 5 (16 GB Svart) er beregnet å være tilgjengelig i Norge fra og med midten av november. Veil. pris er 4 299 NOK inkl. mva.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 87 000 ansatte fordelt på 113 kontor verden rundt. LG oppnådde en global omsetningen på USD 44,2 milliarder for 2012. LG består av fire forretningsområder - Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance og Air Conditioning & Energy Solution- og er en av verdens største produsenter av flat-tv, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg, vaskemaskiner og kjøleskap. Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. Den nordiske omsetningen hadde en oppgang i 2012 til drøye 1,5 milliarder NOK. For mer informasjon besøk www.lg.com.

Om LG Electronics Mobile Communications
LG Electronics Mobile Communications Company er et globalt ledende selskap innenfor mobil kommunikasjon. Gjennom sin fremstående teknologi og innovative design utvikler LG produkter som skaper en bedre livsstil for konsumenter verden over via en komplett smartphone-opplevelse. Som et ledende selskap innen 4G Long Term Evolution (LTE) fortsetter LG sitt engasjement for å skape banebrytende LTE-teknikk og møte konsumentenes behov gjennom differensierte LTE-produkter av høyeste kvalitet, som baseres på selskapets besittelse av LTE-patent og tekniske kunnskap.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.