LG styrker sin bransjeledende posisjon innen TV med ny teknologi og flere skjermstørrelser

LGs premium TV-modeller vil bli oppgradert i 2021 med et nytt panel, en ny prosessor og enda flere størrelser.

LG Electronics (LG) setter nok en gang en ny standard for TV-bransjen med sine anerkjente OLED-TVer. LGs flaggskipserie, som inkluderer en CES 2021 Best of Innovation Award-vinner (48C1), samt flere andre Innovation Award-vinnere, har blitt oppgradert fra innsiden og ut med teknologi og funksjoner. Dette inkluderer et nytt panel, den siste AI-prosessoren, et oppgradert webOS og et fantastisk nytt design.

LGs 2021-produkter representerer det mest omfattende utvalget OLED-TVer hittil, med mange nye og spennende modeller. Den nye G1-serien er utstyrt med OLED evo, det nyeste innen OLED-teknologi for TV. Det gir bedre lysstyrke og kraftigere bilder, med en fantastisk klarhet, detaljnivå og realisme.

LG tilbyr også flere valgmuligheter for OLED-TVer enn noen gang tidligere. Den nye LG C1-serien har et variert utvalg av størrelser. Fra 48-tommers-versjonen, en favoritt blant gamere, til den nye 83-tommers-modellen − LGs hittil største 4K OLED-TV. I tillegg er det nye Gallery Stand 2 et attraktivt alternativ til det elegante Gallery Design-festet, for de som ønsker mer fleksibilitet i hvordan de setter opp TVen.

LGs nyeste intelligente prosessor (Alpha) 9 Gen 4 AI, forbedrer ytelsen til de nye Z1-, G1- og C1-seriene. Prosessoren bruker dyp læring for å forbedre oppskalering, slik at innholdet ser perfekt ut på store skjermer, uavhengig av original kvalitet. LGs nyeste prosessor har AI Picture Pro, som gjenkjenner objekter på skjermen. Den kan dermed skille mellom forgrunn og bakgrunn, og kan behandle hvert objekt uavhengig. Dette gjør at bildene oppleves mer tredimensjonale. Med sin evne til å oppdage sjangeren til innholdet du ser på, kan a9 Gen 4-prosessoren optimalisere bildekvaliteten ytterligere gjennom å endre lysnivået i scener og omgivelser i forskjellige visningsmiljøer.

Prosessoren har også en ny versjon av LGs AI Sound Pro, som kommer med to store nyheter i 2021. Virtuell 5.1.2-miksing av surroundlyd gir en utrolig oppslukende lydopplevelse med TVens innebygde høyttaler, mens Auto Volume Leveling sørger for et jevnt volumnivå når du bytter mellom kanaler eller forskjellige streaming-apper.

LGs nyeste OLED TV-modeller tilbyr en usedvanlig intuitiv brukeropplevelse takket være den oppdaterte smart-TV-plattformen webOS 6.0. Med et nydesignet startskjermbilde og forbedringer i både ytelse og funksjon, gir webOS 6.0 raskere tilgang til apper og enklere oppdagelse av innhold med personlige anbefalinger. Kombinert med en forbedret Magic Remote, som inkluderer hurtigtaster for populære innholdsleverandører, gjør LGs nye webOS det lettere å kontrollere og navigere seg rundt på neste generasjon LG TV-er og i det voksende webOS-økosystemet.

LG OLED-TVer, som lenge har blitt hyllet som de beste skjermene av forbrukere, kritikere og noen av de største navnene i filmbransjen, fortsetter å heve standaren for bildekvalitet. Med selskapets selvopplyste pikselteknologi tilbyr 2021-serien et perfekt sortnivå og er sertifisert for 100 prosent color fidelity, altså fargegjengivelse, av det globale produkttestbyrået Intertek. I tillegg til uovertruffen fargegjengivelse og kontrast, støtter LGs TV-er Dolby Vision IQ og Dolby Atmos, som tar seeropplevelsen til et helt nytt nivå.

LGs OLED-TVer har også fått rykte på seg for å være de beste TVene for både konsoll- og PC-spill. LGs OLED-TVer for 2021 er utstyrt med nye funksjoner og egenskaper som Game Optimizer, 1ms responstid, lavt inputlag og fire HDMI 2.1-porter. Nevnte Game Optimizer gir deg tilgang til alle spillrelaterte innstillinger på et og samme sted. Den kan også automatisk velge de beste bildeinnstillingene for deg utifra hvilket spill du spiller, enten det er skytespill, rollespill eller strategispill. Selvfølgelig kommer de nye modellene også med G-SYNC, Freeesync og VRR (Variabel oppdateringsfrekvens), som alle kan administreres i Game Optimizer.

Og når det gjelder ansvarlig produksjon, har LG oppnådd gode resultater med sine OLED-TVer. Panelene som brukes i OLED-serien for 2021 er sertifisert av sveitsiske Societe Generale de Surveillance (SGS) for minimal miljøpåvirkning. De avgir mindre farlige stoffer og scorer høyt på resirkulerbarhet. Ifølge evalueringsresultatene fra SGS, reduserer LGs OLED TV-paneler utslipp av flyktige organiske forbindelser (VOC) med mer enn 50 prosent sammenlignet med LCD TV-paneler i samme størrelse.

LGs OLED-TVer er også snillere mot øynene, uten at det går på bekostning av bildekvaliteten. I tillegg til anerkjennelsen for svakt blått lys fra TÜV Rheinland og flimmerfri sertifisering fra Underwriters Laboratories, bruker LGs OLED TVer verdens første Eyesafe-sertifiserte TV-paneler. Disse oppfyller det strenge kravet til en begrenset mengde blått lysutslipp, satt av det amerikanske helsestandardbyrået Eyesafe. Tester har vist at LGs OLED-TVer avgir rundt 50 prosent mindre blått lys enn et LCD-TV-panel i samme størrelse.

LGs nyeste lydplanker er designet for å passe perfekt sammen med de nye OLED-TV-modellene og er enda et eksempel på selskapet miljøbevisste tilnærming til produksjon. Utsiden av LGs lydplanker er laget av resirkulerte materialer, mens emballasjen er designet for å beskytte − uten bruk av ekspanderte polystyrenskumblokker.

− Vår forpliktelse til å heve listen for bransjen og øke verdien for forbrukerne, kommer tydelig fram i LGs OLED-serie for 2021. Med LG OLED evo, vår mest avanserte panelteknikk hittil, spiller våre siste OLED-TVer i en helt egen liga og gir et nytt nivå til seeropplevelsen som vi er sikre på at er eksepsjonell, sier Park Hyoung-sei, VD for LG Home Entertainment Company.

Hele LGs TV-serie for 2021, som inkluderer premium OLED-TVer, nye LG QNED Mini LED TVer, som bruker selskapets egenutviklede kvantifiserte NanoCell-fargeteknologi, og mini-LED bakgrunnsbelysning for forbedret fargenøyaktighet og større kontrast, samt oppgraderte LG NanoCell TVer, vil vises frem i LGs virtuelle stand på CES 2021 fra og med 11. januar.

Erik Svalberg

Nordisk produktspesialist Home Electronics +46 73 773 00 01

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.