LGs nyeste OLED TV-modeller er kompatible med hele spekteret av HDR-teknologi

LGs nyeste OLED TV-modeller er kompatible med hele spekteret av HDR-teknologi

LG viser hvordan HDR gir fantastisk innhold gjennom kompatibilitetsdemonstrasjon av tre ulike HDR-formater

Oslo, 26.august 2016 – På årets IFA-messe i Berlin, har LG Electronics (LG) gått sammen med flere velkjente kringkastere og innholdsleverandører for å vise frem den kraftfulle HDR-teknologien. De besøkende vil få mulighet til å oppleve HDR-innhold på OLED TVer, og demonstrasjonen er dermed et bevis på LG sin ledende rolle i den globale TV-bransjen. På LGs stand, vil publikum få oppleve HDR-innhold både gjennom Dolby VisionTM HDR, HDR10 og Hybrid Log Gamma-teknologi (HLG).

LGs OLED-modeller støtter allerede i dag både det åpne HDR10-formatet og Dolby Vision™, som er et foretrukket format blant filmskapere og innholdsleverandører. Alle større filmselskaper har tilrettelagt for Dolby Vision™ for kinofilmer, samtidig som mange av innholdsleverandørene har gjort dette til standardformat for strømmetjenester.

I samarbeid med sine partnere, vil LG gjennomføre flere HDR-demonstrasjoner under IFA. En av disse kommer til å omfatte å sende HLG-innhold over satellittnettverket ASTRA, samt via BBCs bakkenett. HLG er en ny HDR-standard som utvikles i samarbeid mellom BBC og det japanske NHK. Standarden tar i bruk en såkalt bitstream i distribusjonen, som kan avkodes av både HDR-mottakere og eldre mottakere som ikke har innebygd HDR-støtte. Den nye standarden er laget for at det skal være mulig for kringkastere å sende HDR-innhold via kabelnettet og for å sende livesendinger i HDR. Dette gjør HLG til et utmerket valg for selskaper som planlegger å sende i HDR.

I tillegg kommer LG til å vise frem HDR-teknologi som kombinerer High Frame Rate (HFR) med HLG. LG vil samarbeide med BBC og European Broadcasting Union for å demonstrere HFR HLG-innhold, som er kompatibelt med både MPEG DASH (IP-strømming) og DVB-T2. HFR er en ny teknologi som ytterligere forbedrer kvaliteten for Ultra HD-innhold gjennom å levere opp til 100/120 bilder per sekund. Den høye bildefrekvensen gir mykere og mer realistiske bevegelser på skjermen.

– Med enestående teknisk fleksibilitet, tilbyr LG OLED TV markedets mest avanserte HDR-funksjoner, både i dag og for fremtiden. HDR-teknologi vil gjøre det mulig for enda flere forbrukere å oppleve et rikt HDR-innhold, uansett hvilket format som benyttes, sier Brian Kwon, leder for LG Home Entertainment Company.

For å oppleve HDR-innhold på OLED-TVer med egne øyne oppfordres deltakere på IFA 2016 til å besøke LGs stand i Hall 18 fra 2.-7.september.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 83 000 ansatte fordelt på 119 kontor verden rundt. LG oppnådde en global omsetning på USD 55,91 milliarder for 2014. LG består av fire forretningsområder - Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution og Vehicle Components – og er en av verdens største produsenter av flat-tv, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg, vaskemaskiner og kjøleskap. Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. Den nordiske omsetningen hadde en oppgang i 2014 til nær 2,2 milliarder NOK. For mer informasjon besøk www.lg.com.

Om LG Electronics Home Entertainment
LG Home Entertainment Company (HE) er en fremtredende global produsent av flatskjermer og audio- og videoprodukter for hjemmebruk så vel som for profesjonelle brukere. LG HE omfatter blant annet LCD- og plasma-tv, hjemmekinosystem, Blu-ray-spillere, lydkomponenter, videospillere og plasmaskjermer. LG streber alltid etter å føre teknikken fremover med fokus på å utvikle produkter med smarte funksjoner og stilrent design som møter de globale konsumentenes behov. LGs konsumentprodukter inkluderer CINEMA 3D Smart-TV, OLED-TV, IPS-monitorer samt hjemmekinoanlegg, Blu-ray-spillere og eksterne lagringsenheter. LGs kommersielle B2B-produkter inkluderer digital signage, hotell-TV, videokonferansesystem og IP-sikkerhetskameraer.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.