Med bærekraft i fokus: LG får gull av EcoVadis

Med bærekraft i fokus: LG får gull av EcoVadis

Innovative og mer bærekraftige løsninger gjør hverdagen enklere. LG har blant annet med sine smart-kjøleskap som reduserer matsvinnet, A-klasse-vaskemaskiner som minsker energiforbruket og OLED-TV-er[1] med lang levetid, bidratt til dette. Målet deres er å forbedre og forenkle menneskers hverdag gjennom innovative, tekniske løsninger. LG er i år, ut fra EcoVadis sine kriterier, den høyest rangerte leverandøren av forbrukerelektronikk i 2023[2].

Utmerkelse for bærekraftsarbeid

LG har for 13. år på rad blitt evaluert av EcoVadis og fikk igjen gullmedalje til tross for enda tøffere krav. De fikk utmerkelsen for blant annet deres bruk av mer holdbare materialer, minskning av avfall og brukervennlige produktdesign.[1] [2] [3] [4]

Vi er veldig stolte av utmerkelsen fra EcoVadis, som er et bevis på LGs engasjement innen feltet. Det viser at vi bidrar med produkter som etterlater mindre avtrykk, både i produksjon og bruk, sier Daniel Lamborn, Marketing Manager i Consumer Electronics hos LG Nordic.

LGs strategi for produktene, Green Product Strategy, sørger for å utvikle produkter som reduserer klimaavtrykket gjennom hele produksjonskjeden. Strategien omfatter blant annet å utvikle produkter som reduserer vann- og energibruk, i tillegg til produkter med lavt lydnivå og vibrasjoner.

Fra forhandler til forbruker

EcoVadis arbeid gjør at forhandleren kan gi bedre informasjon om bærekraftige produkter til kundene. Dette er et resultat av EcoVadis sin måling og vurdering av leverandørenes arbeid innen miljø, etikk, arbeids- og menneskerettigheter, samt bærekraftige kjøpsprosesser.

Camilla Skjelsbæk Gramstad, bærerkraftssjef i Elkjøp Nordic AS, sier:

– Elkjøp jobber for å bevisstgjøre kunder på EcoVadis så det blir enklere å ta bevisste valg. Synliggjøring av leverandørenes EcoVadis-medaljer på produktene er et slikt tiltak. Ved å skape en viss konkurranse mellom våre leverandører gjennom en tydelig merkelapp ønsker vi å gi en større motivasjon til kontinuerlige forbedringer. En gullmedalje henger høyt og er et bevis på solid bærekraftsarbeid.

Better Life for All 2030

I fjor presenterte LG «Better Life for All 2030», et bærekraftsinitiativ fra LG Electronics med mål om å sikre at neste generasjon ikke går tom for ressurser gjennom å bidra til at flere mennesker lever mer bærekraftig. LG har tre strategiske mål tilknyttet Better Life for All 2030:

1. Karbonnøytralitet innen 2030 og overgang til 100 prosent fornybar energi innen 2050.
  2. Styrke den sirkulære økonomien gjennom å redusere, resirkulere og gjenbruke. LG vil øke resirkuleringen av avfall ved produksjonsanlegg og øke innsamlingen av el-avfall. Målet er å bruke 600.000 tonn resirkulert plast i produksjonen innen 2030.
  3. Utvikling av produkter som reduserer miljøpåvirkningen. LG planlegger å redusere CO2-utslipp fra produksjonen med 20 prosent. ette vil gjennomføres gjennom utvikling av mer energieffektive og bærekraftige modeller enn tidligere. Dette gjør at forbrukere vil få redusert både strømregningen og deres påvirkning på miljøet.

Les mer om LGs bærekraftsarbeid

[1] LG har i en årrekke jobbet med å utvikle bærekraftige materialer og produksjonsmetoder. Dette har de blant annet gjort med deres OLED-TV-er der de i 2022 introduserte komposittmaterialer som er produsert med et høyere innhold av resirkulerte og resirkulerbare materialer enn tidligere. I tillegg til dette har de redusert totalvekten og emballasjestørrelsen for å minske forbruket av fossilt brensel under transport.

[2] Liste over selskaper innen forbrukerelektronikk basert på NACE sin kategorisering av organisasjoner, 26.40 – Produksjon av forbrukerelektronikk og 27.5 – Produksjon av husholdningsartikler. NACE (Nomenclature of Economic Activities) er en statistisk standard for grupperinger økonomiske aktiviteter. NACE grupperer organisasjoner i henhold til deres forretningsaktiviteter.

Om EcoVadis

Siden oppstarten i 2007 har EcoVadis opparbeidet seg til å bli verdens største og mest pålitelige leverandør av vurderinger knyttet til bedrifters arbeid med bærekraft. De har med tiden skapt et globalt nettverk med mer enn 100.000 rangerte selskaper. Metodikken er basert på internasjonale bærekraftsstandarder. Dette inkluderer Global Reporting Initiative, UN Global Compact og ISO26000, som dekker over 200 utgiftskategorier i over 175 land.

Les mer på www.ecovadis.com

LG har i dag mer enn 70.000 ansatte på 140 plasser rundt om i verden, med et samlet globalt salg på 65 milliarder dollar i 2021. Selskapet er en ledende teknologi-innovatør innen forbrukerelektronikk og husholdningsapparater. LG består av fem forretningsområder: Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Vehicle Components og B2B, i tillegg til å være verdensledende produsenter innen forbrukerelektronikk, hvitevarer, mobiltelefoner og løsninger for kjøling og oppvarming. LG tilstreber alltid å utvikle bærekraftige produkter som gjør livet enklere for forbrukeren. Som bevis på dette mottok LG gullmedalje i EcoVadis bærekraftsanalyse for 2023.

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.