LG, modell GLM71MBCSF

Ved å minimere matsvinnet sparer du både tid og penger

Det har aldri vært mer aktuelt å tenke økonomisk. I en tid med høy inflasjon og i en verden som stadig stiller høyere krav til at vi skal kjøpe mer økologisk og leve holdbart, kan det kjennes både motstridende og kostbart å skulle ty til ukeshandling. Kjøleskapet spiller en nøkkelrolle når det kommer til å bruke det man har fra før, og det å investere i et kjøleskap med fordelaktige funksjoner kan spare deg for flere hundrelapper i måneden. Svenske Råd och Rön og danske Taenk har gitt LGs kjøleskap høye vurderinger og mener at de har funnet et vellykket konsept for å holde maten ved riktig temperatur samtidig som energiforbruket er lavt, noe som sparer både lommeboken og miljøet.

Det finnes flere triks du kan bruke for å øke holdbarheten på maten din. Det er blant annet viktig med riktig temperatur i kjøleskapet og å unngå tett plassering av store forpakninger, samtidig som at man benytter smartskuffer med funksjoner som optimaliserer luftfuktigheten til frukt og grønnsaker. Dette er ting LG har implementert i sine kjøleskap.

Viktig å holde jevn temperatur

Det har kanskje hendt deg at du må kaste maten som står bakerst i kjøleskapet fordi temperaturen var feil? Dersom det holdes en jevn temperatur i hele kjøleskapet økes holdbarhetstiden, og matvarene slipper samtidig å krangle om hyllens ytterste plass. Når du kjøper nytt kjøleskap kan det være smart å lete etter funksjoner som Linear Coolingog Door Cooling, som opprettholder en konstant temperatur i alle deler av kjøleskapet. Tester har vist at Linear Cooling minimerte temperaturforandringer og følgelig holdt grønnsakene seg fine opp til syv dager lengre*.

– Kombinasjonen av et effektivt kjølesystem som gir en jevn temperatur i hele kjøleskapet og en smart oppbevaringsløsning for frukt og grønnsaker, gir de beste forutsetningene for at maten er spiselig lengre, sier Mats Haglund, produktspesialist innen hvitevarer hos LG.

Fuktnivået i kjøleskapet spiller også en viktig rolle når det kommer til å holde matsvinnet nede. Grønnsaker og frukt må ofte pakkes inn og kan være vanskeligere å holde friske. LGs innebygde funksjon FRESHBalancer, optimaliserer fuktnivåer og kan tilpasses både frukt og grønnsaker.

– Det er mange aspekter som påvirker hvor lenge maten holder i kjøleskapet. Vi har lagt et stort fokus på å bygge inn smarte funksjoner i produktene våre. For våre kunder skal det ikke være vanskelig å tenke mer holdbart, fortsetter Mats.

Bytt ut det gamle kjøleskapet

Investering i et godt kjøleskap gir de beste forutsetningene for å holde matsvinnet nede og forlenge holdbarheten på maten. For å minske kostnadene ytterligere er det også viktig at kjøleskapet er energieffektivt. LGs kjøleskap fikk nylig høyeste rangering av svenske Råd&Rön for lavty energiforbruk.

**Basert på TÜV Rheinland sitt testresultat med LGs egen testmetode der det måles tiden det tar å oppnå en vektreduksjon på 5 % for grønnsakene i ferskvarerommet på LGE LINEARCooling™ modell GLT51PZGSZ.

Fire tips som forlenger holdbarheten på maten

• Kjøleskap som holder en jevn temperatur.
  • Riktig belysning i kjøleskapet. Med god belysning har du bedre kontroll over hvordan holdbarheten er på de ulike varene.
  • Bruke riktig beholder til riktig mat. Gjennom å bruke lufttette beholdere og plastposer unngår du at maten blir dårlig og begynner å lukte.
  • Skille rå og varmebehandlet mat. Unngå krysskontaminering og spredning av bakterier.

Tre kjøleskapstips fra LG:

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.