AGA satser stort i Baltikum

AGA investerer 20 millioner euro i et nytt gassproduksjonsanlegg i den frie ekonomiske sonen Kėdainiai i Litauen. Anlegget skal produsere okygen og nitrogen til det baltiske markedet og kommer til å tas i drift i 2020.

Det nye produksjonsanlegget for luftgasser er et ledd i AGAs satsing i Baltikum og kommer til å støtte den stadig økende etterspørselen etter industrigasser både hos potensielle og nye kunder i området.

- Vi vil støtte den dynamiske utviklingen av industrielle gassapplikasjoner i Baltikum samt våre kunders investeringer innen segmenter som laserskjæring, elektronikk- og næringsmiddelindustri, sier Dalius Klyvis, forretningsutviklingssjef for AGA i Baltikum.

Anlegget i Kėdainiai, som er AGAs andre luftseparasjonsenhet (ASU) i Baltikum, vil medføre en svært høy leveringsdyktighet. Den sentrale plasseringen av anlegget bidrar også til reduserte transportavstander for kunder, noe som igjen medfører redusert miljøpåvirkning.

- Denne investeringen støtter vår strategi og posisjonerer oss som et ledende gasselskap på flere måter. I mange år har vi samarbeidet med våre kunder for å forbedre vår produktivitet, sikkerhet og kvalitet og for å finne nye innovative bruksområder for våre gasser. AGA og Linde tror på en bærekraftig vekst i Baltikum og har derfor besluttet å investere i området, sier Johanna Ylikoski, markedsdirektlør for AGA i Baltikum.

Linde Engineering kommer til å bygge det høyautomatiserte anlegget som skal drives i samsvar med de siste sikkerhetsstandardene på markedet.

For mer informasjon, kontakt:

Dalius Klyvis, forretningsutviklingssjef for AGA i Baltikum.
Tlf: +370 687 96185 eller e-post: dalius.klyvis@linde.com

Johanna Ylikoski, markedsdurektør for AGA i Baltikum