Gå videre til innhold
Flytende nitrogen holder en temperatur på rundt -192°C og kan ved feilaktig bruk føre til blant annet frostskader.

Dragon’s Breath kan være livsfarlig

Vi har blitt oppmerksomme på en ny trend blant ungdom der det foretas kjøp av maiskuler fylt med flytende nitrogen i den hensikt å putte kulene i munnen for deretter å puste ut damp gjennom nese og munn. Kulene promoteres som Dragon’s Breath på grunn av effekten. Vi vil på det sterkeste advare mot Dragon’s Breath da disse kan være skadelige, til og med livstruende.

Flytende nitrogen omdannes raskt til gass og ekspanderer inne i kroppen. Når gassen ekspanderer kan magesekken sprekke. Dessuten kan man få frostskader i munn, svelg samt i luftveier og mage- og tarmkanal. Inhalerer man en større mengde gass risikerer man også å få oksygenmangel og miste bevisstheten.

Ved riktig bruk er flytende nitrogen en allsidig gass med mange positive bruksområder, f. eks. benyttes flytende nitrogen til rask nedkjøling og frysing av næringsmidler og av prøver innen medisinsk forskning. Ved feilaktig bruk, noe som gjelder for Dragon’s Breath, kan gassen være forbundet med livsfare.

Ved behov for mer informasjon, kontakt gjerne:
Jan-Einar Daae, SHEQ Manager i Linde Gas AS
E-post: jan.einar.daae@linde.com
Telefon: 911 42 282

Jan Jakobsson, QPPV Medical Advice i Linde Gas AB og Professor i Anestesi & Intensivvård
E-post: jan.jakobsson@linde.com

Unni Bekkevold

Pressekontakt Marketing Communications Manager – RBU Northern Europe +47 912 44 006
Carina Aspenberg

Pressekontakt Head of Communications +46 (0)70 616 01 19