Gå videre til innhold
Linde gjør oppkjøp av Nestes virksomhet innenfor propan på flasker i Finland og styrker med det sin posisjon i Nord-Europa

Den 15. januar 2021, kjøpte Lindes finske selskap, Oy Linde Gas Ab, Nestes virksomhet innenfor propan på flasker i tillegg til Nestes eierandel i Innogas Oy, et fylleanlegg for propan i Kilpilahti i Finland. Oppkjøpet bidrar til å styrke Lindes posisjon i Nord-Europa.

Transaksjonen sikrer Linde (tidligere AGA) Nestes virksomhet innenfor flytende propan, dvs. relaterte avtaler og eiendeler, samt Nestes aksjepost på 50 prosent i det tidligere felleseide Innogas Oy.

- Flaskegasser er en del av Lindes kjernevirksomhet, og selskapet har gjort betydelige investeringer innenfor området de senere årene, sier Jostein Thomassen, Country Manager Sales i Norge, og fortsetter:

- Blant annet ble Lindes Riihimäki-anlegg i Finland, som er Nord-Europas største anlegg for fylling av alle typer flaskegasser totalt sett, helautomatisert i 2017. I begynnelsen av 2020 ble det utvidet med et helt nytt, moderne fylleanlegg for propan. Det å kombinere transport av propan med andre flaskegasser vil øke effektiviteten og samtidig redusere utslippene av CO2. Oppkjøpet er også en naturlig fortsettelse av utviklingen innenfor vår propanvirksomhet. Vi var de første til å introdusere flasker i aluminium og kompositt til markedene i Nord-Europa. De største nyhetene det siste tiåret har vært salgsautomater for propan og andre digitale løsninger. Som et resultat av denne transaksjonen har Linde nå totalt sett i overkant av 6000 utsalgssteder for propan i Nord-Europa, herunder 1800 i Norge, hvilket vil forbedre servicenivået betydelig for våre propanflaskekunder i regionen.

Unni Bekkevold

Pressekontakt Marketing Communications Manager – RBU Northern Europe +47 912 44 006
Carina Aspenberg

Pressekontakt Head of Communications +46 (0)70 616 01 19