En fargerik og leken skole hvor musikkrom og trappeamfi danner et sosialt knutepunkt. Copyright: Jiri Havran.

Bjørlien Skole er kåret til Årets skolebygg

LINK arkitektur har stått for arkitektur, interiør og landskap på Bjørlien skole som åpnet dørene 7. mars og i kveld mottok prisen «Årets skolebygg 2019».

Teamleder Heidi Sommerstad i LINK arkitektur fremhever det fremragende samarbeidet med Vestby kommune, AF Gruppen og Multiconsult. Cadi AS har hatt ansvar for inventar, innvendig fargesetting, materialer og overflater.

• Vi er meget stolte over å ha vunnet denne prestisjetunge prisen igjen, etter at Spetalen skole ble kåret til Årets skolebygg i 2018. I LINK arkitektur har vi høyt fokus på å skape fremtidsrettede læringsmiljøer hvor bærekraft er solid integrert. Vi jobber systematisk etter LINK KOMPASS® for bærekraftig arkitektur som gjør det mulig å jobbe målrettet med miljøaspekter for å skape gode kunnskapsmiljøer som setter eleven og læreren i sentrum. Vi håper at vi kan være med på å sette fokus på, og etablere en ny standard for, bygging av fremtidige skoler sett i et miljøperspektiv.

En bumerang bygget for fremtidens barn

Arkitekturen på Bjørlien skole har en bumerangformet planløsning over 3 etasjer, hvor skolens amfi danner knutepunktet i bygget. På skolen finnes spesialdesignede rom for blant annet musikk, kunst og håndverk, mat og helse og naturfag. En kraftig fargepalett understreker byggets karakter som barneskole. Utallige detaljer bidrar til å inspirere og gjøre dette til en skole man blir glad i og trives i. Det er lagt stor vekt på lekne og overraskende elementer. Musikkboksen ligger som et skulpturelt element ved hovedinngangen. Boksen er utformet som et frittliggende objekt kledd med silketrykkede plater med sangtekster og noter som skolen selv har valgt ut fra Beethovens 9. symfoni og Bruce Springsteen. Objektets geometri transformerer fellesarealet til byggets hjerte.

Juryens begrunnelse

Kåringen av Årets skolebygg gikk av stabelen 22. mai under konferansen «Bygging av fremtidens skole» i regi av Nohrcon. Juryens begrunnelse var: "Solid materialvalg. Fin sammenkopling av funksjoner scene, musikkrom og mat og helse-arealer som gir gode muligheter for bruk i skolehverdag og for lokalsamfunnet. Samlende trinnarealer for hvert trinn (storklasserom som kan deles med skillevegg, samt et mindre klasserom + grupperom som kan sambrukes) – disse arealene kan gi mange muligheter. Fornuftig plassering av elevgarderobene i kjernen. Mye areal til lager. Renholdsvennlig inngangsparti med god soneinndeling."

Bærekraftig bygg for læring

Bjørlien skole er prosjektert som et passivhus. Med faste solskjermings-løsninger tar bygget i bruk skreddersydde low-tech løsninger som skal gi bedre dagslysforhold i undervisnings-rommene enn med automatisk styrte systemer. Alle oppholdsrom har åpningsbare vinduer som gi mulighet til tilleggslufting. Byggets nyskapende solskjerming forskes videre på av ingeniørstudenter på NMBU på Ås.

Byggets karakteristiske form av tre bånd i tegl som legger seg mykt rundt byggets avrundede former er inspirert av de storslåtte formene av det åpne landskapet skolen ligger i.

Ansvarlig arkitekt og prosjektleder hos LINK arkitektur, Martin Ebert, forklarer:

• Vi vet at trygghet og trivsel er vesentlig for barns læring og for lærernes mulighet til å skape gode rammer rundt undervisningen. Gode og solide materialer som tegl og tre holder seg over tid og gir en følelse av kvalitet. I LINK arkitektur har vi som visjon å skape rom for bedre liv og hva passer vel bedre inn enn bærekraftig bygg for læring.

MER ENN 750 STEMTE – BJØRLIEN SKOLE BLE ROST FOR:

• "Bygget er blitt en diamant 💎"
  • "Pedagogisk, praktisk, passe åpen, mye lys, gode spesialrom, vakre farger, store klasserom,
  • ligger i barnas nærmiljø, gode utearealer. "
  • "Ekstra godt tilrettelagt for funksjonsnedsatte personer."
  • "Helhetlig og fleksibelt skolebygg med gode læringsrom tilpasset dagens/morgendagens skole."
  • "Fordi mitt barnebarn stortrives som elev på denne flotte skolen👍"
  • "En flott skole med mange kreative rom. Moderne og fargerikt interiør og eksteriør! Fokus på miljø og bærekraft, fin beplantning på utsiden."
  • "Et bygg som vil gi både lærere og elever stor inspirasjon."
  • "Er i mitt nærmiljø og er flott utformet med glade farger og mye lys."
  • "Den mest fargerike skolen, spennende design med boomerangform som skaper en lun skolegård som er oversiktlig for elevene."
  • "Pen arkitektur og smarte løsninger. Verdig vinner."
  • "Den representerer et helt nytt uttrykk i form og funksjonalitet."
  • "Lekent - det trenger vi i skolene."
  • Emner

Tove Lise Nordahl