ZEB-laboratoriet: Et forbildeprosjekt innen nullutslippsbygg. Foto: NTNU Trondheim – Nicola Lolli, SINTEF.

Hedres med internasjonal bærekraftpris

LINK Arkitektur mottar i dag Architizer A+ Award Special Mention i kategorien "Best Sustainable Firm Worldwide". Blant en rekke flotte bidrag og virksomheter fra over 80 land, er LINK plukket ut som en aktør i bransjen som skiller seg ut innenfor målrettet arbeid med miljø og bærekraft.

LINK Arkitektur har en ambisjon om å alltid søke optimal balanse mellom høye miljøambisjoner, økonomisk lønnsomhet og g sosial bærekraft – i alle prosjekter. Selskapet benytter en metode kalt «Impact Architecture» hvor man allerede i tidlig fase avdekker de bærekrafttiltak som vil gi mest effekt for de ressursene man har, og dermed størst mulig bidrag til FNs bærekraftsmål. I prosessen benyttes LINK Kompass, et digitalt dialogverktøy som screener alle muligheter, krav og ønsker fra prosjektets interessenter. Med prosessen og verktøyet er målet alltid å levere høy estetisk arkitekturkvalitet og samtidig søke å oppnå det høyeste potensialet når det gjelder sosial, miljømessig og økonomisk bærekraft.

Satsningen har resultert i en omfattende portefølje av bærekraftige prosjekter som favner om en rekke nullutslippsbygg, BREEAM Outstanding og DGNB-sertifiserte prosjekter og ikke minst større byutviklingsprosjekter med fokus på sosial inkludering, hvor man har løftet «særskilt utsatte» bydeler til trygge og levende boligområder.

Architizer hedrer i dag LINK Arkitekturs bærekraftarbeid med en A+ Award. Utmerkelsen er en bekreftelse på selskapets målrettede arbeid innen miljø og bærekraft. Architizer er en anerkjent internasjonal organisasjon som bygger nettverk for arkitekter og produsenter gjennom inspirerende faglig innhold, arkitektomtaler og konkurranser. Målet er å øke kompetanse hos arkitekter for å skape prosjekter av høyest mulig kvalitet med bedre bygninger, bedre byer og til syvende og sist en bedre verden.

Et utvalg av prosjekter med høy bærekraftprofil:

• ZEB-laboratoriet: Et forbildeprosjekt innen nullutslippsbygg. Foto: NTNU Trondheim – Nicola Lolli, SINTEF
  • Borgafjellet skole: Et foregangseksempel på godt inneklima. Foto: Hundven-Clements Photography.
  • Bispehaverne: transformasjon av «utsatt bydel» til bærekraftig, grønn bydel. Foto: Thomas Illemann
  • Hoppet barneskole: Fossilfri skole. Årets Bygg 2022 i Sverige. Foto: Felix Gerlach
  • Rigshospitalet i København: Kåret som nr 15 blant «The World’s Best Health Building”. Foto: Adam Mørk
  • Horten vgs: BREEAM Outstanding. Passivhus. Foto: Hundven-Clements Photography.
  • Stovnertårnet: Norges mest inkluderende landskapsprosjekt. Foto: Jiri Havrin.
  • Lidl Visby: Sveriges første karbonnøytrale bygning. Foto: Mikael Olsson.
  • Kilden barnehage: BREEAM excellent. Plusshus. Foto: Hundven-Clements Photography.

LINK Arkitektur er et av Skandinavias ledende arkitektkontorer med nær 500 medarbeidere i 15 byer i Danmark, Norge og Sverige. Vår spisskompetanse dekker alle fagområder innen arkitektur, interiør, landskap og plan; Fra planlegging av omfattende byutvikling til prisvinnende produktdesign. Vår ambisjon er å skape rom for bedre liv og besørge bærekraftig samfunnsarkitektur.

Tove Lise Nordahl

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 907 84 591