LINKs designsjef Torben Madsen viderefører Arne Jacobsens designprinsipper i den nye VOLA spritdispenseren. Foto: VOLA.

LINK-designet spritdispenser nominert til internasjonal designpris

Det anerkjente danske designfirmaet VOLA lanserte nylig en luksuriøs og elegant spritdispenser, RS11, som nå er nominert til ‘Interior Design Magazine Best of the Year Award’. Designsjef Torben Madsen fra LINK står bak det karakteristiske sylindriske VOLA -designet.

Pandemien legges bak oss, men vi tar med oss noen gode vaner fra koronatiden. Det gjelder for eksempel behovet for god håndhygiene, spesielt på offentlige steder som hoteller, kontorer, restauranter og butikker, hvor spritdispensere er blitt et fast innslag.

Spritdispenserens status som et nytt sentralt interiørelement stiller naturlig nok høye krav til kvaliteten på designet, og nettopp de høyeste estetiske ambisjoner er satt av for utviklingen av VOLAs RS11. Derfor har LINK Arkitektur i samarbeid med VOLA designet en ny spritdispenser som inngår som et diskré, dekorativt element i rommet, på linje med møbler, lamper og stoler.

VOLAs designprinsipper ble etablert av Arne Jacobsen i 1967. I forbindelse med utformingen av Danmarks nye nasjonalbank, ble den første VOLA-armaturen designet. Det er disse designprinsippene designer Torben Madsen hos LINK Arkitektur viderefører i den nye spritdispenseren. Den karakteristiske sylinderformen til VOLA -produkter går også her igjen som det sentrale designgrepet.

• Når man designer et nytt VOLA -produkt, viderefører man en unik designhistorie med røtter tilbake til Arne Jacobsen. For meg handler det om ta tak i oppgaven med stor ydmykhet og skape produkter som både behager øyet og beroliger sjelen. Ved å komprimere VOLAs klassiske sylinderform til en slank og lett design, forbindes produktet til historien. Samtidig etablerer den enkle, rene formen og øvrige designdetaljer en sterk relasjon til de andre produktene i Round-serien, forklarer designer Torben Madsen.

VOLA -produktene som er lansert etter 2006 er designet av LINK Arkitektur. I forbindelse med at LINK Arkitektur tegnet VOLA Academy i Danmark i 2006, ble arkitekturselskapets designavdeling oppfordret til å designe en ny serie frittstående armaturer. Dette var starten på et stort antall designprodukter som senere har mottatt flere internasjonale designpriser.

Enkelhet først og fremst

Spritdispenseren kan romme en liter desinfiserende sprit, skum eller flytende såpe, som utløses automatisk når hånden plasseres foran sensoren. Det tilsvarer omtrent 1000 hånddusjer. Dispenseren er batteridrevet, for å unngåledninger og strømforsyning. Både mekanikk og elektronikk er lagret på innsiden av dispenseren, slik at utsiden fremstår så stilren og enkel som mulig.

Nominert til internasjonal pris

RS11 ble nylig nominert til prisen ‘Interior Design Magazine Best of the Year Award’ i kategorien ‘Tilbehør’.

• Jeg synes vi har utviklet et veldig vellykket produkt, og da er det hyggelig at andre er enige i den betraktningen, sier Torben, som også er begeistret for at designet er blitt lagt merke til utenfor landets grenser.

Hvis du vil stemme på produktet, kan du gjøre det her.

LINK Arkitektur er et av Skandinavias ledende arkitektkontorer med nær 500 medarbeidere i 15 byer i Danmark, Norge og Sverige. Vår spisskompetanse dekker alle fagområder innen arkitektur, interiør, landskap og plan; Fra planlegging av omfattende byutvikling til prisvinnende produktdesign. Vår ambisjon er å skape rom for bedre liv og besørge bærekraftig samfunnsarkitektur.

Torben Madsen

Designchef Industridesign +45 40 88 17 00