Lions Røde Fjær går til å bygge et nytt familie- og kompetansehus på Beitostølen Helsesportsenter. Foto: Christine Stokkebryn

Knallstart på innspurten av aksjonen Lions Røde Fjær

I helgen 19. – 21. november markerer Lions og Lions Røde Fjær innspurten av aksjonen på Beitostølen, med blant annet en rød fjær trykket på alle de aktives startnumre under Beitosprinten som arrangeres samme helg. Beitosprinten er åpningsrennet for langrenn og kombinert.

Bedre start på en innspurt er det vanskelig å få. Når de aktive utøverne går i mål i løpet av denne helgen, fortsetter Lions Røde Fjær med mange aktiviteter frem til målstreken og bøsseaksjonen 12. og 13. februar 2022. Lørdag 20. november er dessuten duket for en jubileumsfest for Beitostølen Helsesportsenter der aksjonen naturligvis vil få mye oppmerksomhet.

Beitosprinten er den nasjonale sesongåpningen i langrenn, og trekker mye folk. På stadion vil frivillige i Valdres-klubbene i Lions ha en stand. Her vil alle kunne få mer informasjon om Lions Røde Fjær.

De innsamlede midler fra aksjonen skal gå til bygging av et familie- og kompetansehus på Beitostølen Helsesportsenter (BHSS). Senteret arbeider for at alle funksjonshemmede barn skal ha likeverdige muligheter, uavhengig av funksjon, etnisk bakgrunn og bosted.

Beitostølen Helsesportsenter 50+1 år

BHSS ble bygget i 1970 takket være det økonomiske bidraget fra den første Lions Røde Fjær aksjonen i 1966. Ildsjelen Erling Stordahl bidro til at det norske samfunnet på 1960-tallet gjennomgikk en holdningsendring i synet på funksjonshemmede, og på deres rett til å få leve et aktivt og sosialt liv fylt med arbeid, kultur, idrett og friluftsliv.

- Det er ingen tvil om at BHSS har vært en suksess og de har oppnådd faglig anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. Vi i Lions er veldig stolte over at vi nok en gang kan bidra til at BHSS kan videreutvikle sitt tilbud til alle dem som trenger det mest, sier Hroar Thorsen, generalsekretær i Lions og innsamlingsleder for Lions Røde Fjær.

Mye å være stolt av

Siden starten har over 30 000 personer hatt gleden av et opphold på BHSS, i tillegg til studenter og fagpersoner. «Aktivitet og deltakelse gjennom livet – for alle» er BHSS’s sin visjon, som de etterlever hver dag.

- Denne visjonen tar vi med oss i Lions Røde Fjær fordi den er så inspirerende. Vi opplever at medlemmene i Lions er stolte over hva BHSS har fått til gjennom alle disse årene og klubbene er nå klare for å være med på innspurten av aksjonen med ulike aktiviteter, sier leder av hovedkomiteen for Lions Røde Fjær, Henning Cook.

Bøsseinnsamlingen 12. og 13. februar 2022

Innsamlingsaksjonen satser på en kombinasjon av digitale innsamlinger og bøssebæring.

- Dette er en veldig god kombinasjon og som også bidro til at årets TV-aksjon satte rekord ved å jobbe på denne måten, sier Cook.

Er du eller din organisasjon interessert i å bidra til aksjonen med å gå med bøsse eller gi et beløp, finner du mer informasjon om dette på Lions Røde Fjær sin hjemmeside lrf.no.

LIONS RØDE FJÆR (LRF)

• LRF er Lions Norges største landsdekkende innsamlingsaksjon og arrangeres ca. hvert 5 år
    • Første LRF-aksjon var i 1966 da formålet også var Beitostølen Helsesportsenter
    • Til sammen har åtte LRF aksjoner samlet inn over 400 millioner kroner (dagens verdi) til ulike formål
    • Årets LRF-aksjons mål: Alle barn skal ha likeverdige muligheter uavhengig av funksjonsnedsettelse, etnisk bakgrunn og bosted. Lions Røde Fjær går til å bygge et familie- og kompetansehus på Beitostølen Helsesportsenter.
    • Årets innsamlingsmål er 50 millioner kroner

Henning Cook